Desucon 2012: BL-kuunnelmat vs BL-anime

Kesällä 2012 uskaltautuin ensimmäistä kertaa pitämään coniohjelman täysin itse, kun esittelin Desuconissa muutamia hyviä syitä tutustua BL-animen lisäksi myös BL-levykuunnelmiin. Levittääkseni ohjelman sanomaa mahdollisimman laajalle julkaisen nyt kyseisen ohjelman täällä tekstimuodossa näytevideoiden kera. Ohesta löytyy sama ohjelma myös Desuconin videotallenteena, jos lukeminen ei tällä hetkellä oikein nappaa.

Kuten nimestä voi päätellä, kysymys on jonkinlaisesta vastakkainasettelusta. BL-genren kahdesta sovitustavasta anime on yhä paljon kuunnelmalevyjä tunnetumpi, vaikka BL-levyillä on olemassa paljon vedenpitäviä avuja, joiden puolesta ne ovat vähintään yhtä varteenotettava vaihtoehto kuin anime.

1. Intensiivisemmät roolisuoritukset

Toisin kuin animessa, audiolevyissä kaikki pitää kertoa äänen kautta, eli pelkkien repliikkien lisäksi näyttelijän äänestä on kuuluttava myös kaikki mielenliikkeet sekä mielialan muutokset, jotka voivat parhaimmillaan olla hyvinkin hienovaraisia. Toisin sanoen levyissä näyttelijän pitää esittää myös sellaiset asiat, jotka animessa hoidetaan kuvin. Tämä ei luonnollisesti ole vain BL-genren ongelma, vaan se pätee yleisesti kaikkeen animeen ja kuunnelmalevyihin. BL-genrellä on kuitenkin niin paljon rajatumpi harrastajaryhmä kuin muulla animella, että BL-audiolevyistä löytyy paljon upeita salaisia roolisuorituksia, jotka ovat monella jääneet kokematta juuri siksi, ettei genre itsessään houkuta henkilökohtaisesti.

Fukuyama - profile

Käytän aiheesta näyttelijäesimerkkinä ihanapoika Fukuyama Junia, joka nousi huippusuosioon 2000-luvun puolivälissä merkittävien sarjojen ja roolien myötä. Animeuransa ohessa FukuJun on tehnyt myös mittavasti BL-töitä. Hän debytoi vuonna 2002 Takashima Kazusan Wild Rock -mangan levyversion pääroolissa ja jatkoi siitä aimo kasan BL-rooleja, joista ylivoimaisesti suurin osa oli pääosia. Vuoteen 2006 mennessä hän oli mukana yli 70 BL-levyssä, mikä tarkoittaa useampaa kuin yhtä roolia per kuukausi. Levyjen lisäksi Fukuyamaa on kuultu myös BL-animepuolella limittäin hänen suurien animerooliensa kanssa: vuonna 2004 hän teki poikapääroolin Gankutsuou-animessa (roolin heteroudesta tosin voi olla montaa mieltä), vuoden 2006 huhtikuussa tehtiin animesarja Gakuen Heaven -pelistä, jossa Fukuyama palasi päärooliin. Samana syksynä alkoi superhitti Code Geass, vuotta myöhemmin Fukuyama taas teki Okane ga nai OVAn pääroolin, jonka hän peri Ishida Akiralta. Levypuolella hän on tällä hetkellä Suwabe Junichin ukena FLESH & BLOOD -sarjassa, josta on tähän mennessä ilmestynyt 14 osaa.

Suits - alku

Fukuyama teki 2000-luvulla myös pari BL-peliroolia: edellä mainitun Gakuen Heavenin lisäksi hän oli pääosassa myös salarymanyaoipelissä nimeltä ”Suits wo nuida ato: hard office love adventure game”. Vuonna 2002 julkaistusta pelistä tehtiin vuotta myöhemmin levyversio, jossa ääninäyttelijät esittivät kohtauksia pelistä. Ohessa oleva näyte on yhdestä pelin lopuista, jossa esiintyvät Fukuyaman päähenkilö Fujimura Takato sekä se ilkeä semevaihtoehto, Ichijou Kazuyan esittämä säälimätön, julma ja kaikin puolin kamala liikemies Himuro Tatsuya. Tässä nimenomaisessa lopussa Himuro on päättänyt tehdä Fujimurasta seksiorjansa ja tainnuttaa Fujimuran ja kidnappaa hänet. Näytteen alussa Fujimura havahtuu ja pian Himuro huumaa Fujimuran, ja Fukuyaman näyttelytyyli muuttuu merkittävästi.

2. Kirottu animaatio

Niin ihanaa kuin se animaatio onkin, se ei valitettavasti muuta sitä tosiasiaa, että BL-animea ei vieläkään tuoteta erityisen kalliilla. Tämäkin pätee myös muuhun animeen, mutta koska BL ei ole mikään erityinen valtavirtagenre, nähdään BL-animessa harvoin täysin silmiähivelevää animaatiota. Laatu kuitenkin vaihtelee BL-animessa paljon – esimerkiksi Boku no Sexual Harassment OVAn animaatiota pidetään huipputasoisena, mutta etenkin TV-sarjat kärsivät toistuvassa määrin melko yksinkertaisesta animaatiosta. BL-animessa nähdään usein pelkästään puhuvia päitä ja muusta kuvasta irrallisesti liikkuvia ruumiinosia, lisäksi niitä vaivaa yksinkertaistettu valo- ja värimaailma ja välianimaation puute, joka tekee hahmojen liikkumisesta kulmikasta ja tönkköä. Mangaan perustuvassa BL-animessa nähdään myös toisinaan jopa orjallisesti ruutu ruudulta mangaa seuraavaa animaatiota vähäisin liikkein, (muistanette Koisuru boukun -artikkelin vertailukuvat) mutta ranobeihin perustuvassa BL-animessa ongelmaa ei luonnollisesti esiinny.

Fukuyama - Ayase

BL-levyistä puhuessa tulee tietysti väistämättä mieleen tietty ajatus: ”Mutta entäs kuvan ja tekstitysten puute? Eihän niistä levyistä ymmärrä mitään pelkän puheen perusteella!”

Väärin! Vaikka suuri osa levyjen tarinasta piilee hahmojen välisessä dialogissa, mukana voi pysyä, vaikkei puheesta kaikkea ymmärtäisikään. Kuvan puutetta kompensoi runsas ääniefektien ja muiden äänien määrä, jotka auttavat ratkaisevan paljon tarinan ymmärtämisessä. BL-kuunnelmien kuunteleminen myös kehittää omaa kielitaitoa, kun tarinasta ei pääsekään selvyyteen vain lukemalla tekstit alareunasta.

Ohessa on parin minuutin mittainen pätkä Gohan wo tabeyou -sarjan ensimmäisestä osasta ilman käännöksiä. Kohtauksen kuuntelemalla jokainen voi kokeilla, kuinka paljon pystyy sen tapahtumista päättelemään yhden kuuntelukerran jälkeen. Alkuasetelmasta kerrottakoon, että kohtauksessa esiintyy kolme ihmistä, joista kaksi istuu autossa odottamassa kolmatta. Tarkempi selostus pätkän tapahtumista lukee videon alapuolella.

Kohtauksessa kolmen hengen seurueen (kaksi aikuista, yksi lapsi) auto hajoaa kesken matkan. Toinen aikuisista lähtee hakemaan lisää bensaa läheiseltä asemalta, mutta hänen palatessaan takaisin hänen 5-vuotias poikansa lähtee ulos autosta ja juoksee innoissaan isäänsä kohti. Poika on jäädä auton alle, mutta toinen aikuinen ehtii pelastaa hänet ja jää itse auton töytäisemäksi. Aikuisten ääninäyttelijöinä toimivat kunnon BL-konkarit Kosugi Juurouta sekä Miki Shinichirou, 5-vuotiasta poikaa taas esitti lapsiroolien tunnettu taitaja Koorogi Satomi.

Testipätkä oli tapaus helpoimmasta päästä, mutta ei niitä levyjä pitäisi jättää kuuntelematta vain siksi, että pelkää jäävänsä koko tarinan ulkopuolelle kielimuurin takia.

Koisuru boukun cover

Koisuru boukun: tähän mennessä 8 pokkaria mangaa, 2 jaksoa animea, 6 levyä.

3. Audiolevyt ovat pitempiä kuin animejaksot

Jopa minunkaltaiseni matikkatyhmä ymmärtää, että 80 minuutin levyihin mahtuu enemmän kerrottavaa kuin 25 minuutin animejaksoon. BL-levyt adaptoidaan yleensä niin, että yhdestä ranobesta tai mangapokkarista saadaan kätevästi yksi levy, mutta animesovituksessa yhden pokkarin tarinaan menee useimmiten vähintään 2 jaksoa. BL-sarjoista tehdään harvoin kokonaisia TV-sarjoja, vaan useimmat ovat muutaman jakson OVA-animaatioita. Tämän vuoksi pitemmistä BL-mangasarjoista ei joko ole olemassa animaatioversiota ollenkaan, tai sitten niistä on tehty 1-4 jakson mittainen OVA, johon juoni on joko leikelty sopivaksi tai tarinasta on otettu mukaan vain osa.

Aiheesta havainnollistavana esimerkkinä on vertailu Junjou Romantica -sarjan sivujuonikaaresta Junjou Terrorist. Videossa esitetään mangasta sama Inoue Kazuhikon ja Kishio Daisuken hahmojen riitelykohtaus ensin kuunnelmaversiona ja sen jälkeen animeversiona. Tarkoitus ei ole väittää kumpaakaan toista huonommaksi, vaan esitellä ja vertailla kahden eri sovitustavan tyylejä.

Huomionarvoista on, miten videon kahden henkilön välinen argumentointi menee CD-versiossa paljon nopeammin kuin animeversiossa, mutta kuunnelmassa täytyy kuvanpuutteen vuoksi pitää pitempiä taukoja henkilön varsinaisen puheen ja ajatusäänen välillä, jotta ne erottaisi paremmin toisistaan.

4. MITÄÄN ei sensuroida

BL-animaatioissa ei oikein voida tehdä petikohtauksista samanlaisia kuin mangaversioissa, jos ikärajaa ei haluta nostattaa – sen sijaan kohtauksia joko jätetään kokonaan pois tai niissä käytetään naurettavia sensurointeja. Kuunnelmissa taas ei ole olemassakaan vaaraa siitä, että tiettyjä ruumiinosia näkyisi, joten eroottiset kohtaukset voidaan periaatteessa siirtää mangasta äänimuotoon aivan samanlaisena.

Kuumat paikat Junjoussa.

Palatkaamme aikaisemmin viitattuun Junjou Romantica -sarjan sivutarinaan Junjou Terrorist. Yhdessä vaiheessa Miyagiin ihastunut nuori Shinobu alkaa kärttää mieheltä seksiä, mutta yritys päättyy epämiellyttävästi. Kohtausta on muutettu TV-versioon melko paljon. Alkuperäisessä versiossa tapahtuu jos mitäkin, ja TV-versiossakin paiskotaan ukea sängylle, mutta kaikki muu akti kohtauksesta on poistettu repliikkejä lukuun ottamatta. Samat vuorosanat siis sanotaan, mutta tilalla on vain hermostunutta paidan nappien avaamista ja klassisia nyyhkynaamoja. Lienee sanomattakin selvää, että levyversiossa vastaavanlaisia muutoksia ei ole tehty.

Paikoitellen arveluttavan sisältönsä vuoksi BL-animeen onkin jouduttu keksimään jos jonkinmoisia sensurointitapoja. OVA-animessa niitä ei tosin tarvita yhtä paljon kuin TV-sarjoissa, koska niitä ei esitetä televisiossa, vaan ne tulevat suoraan myyntiin (ehkä juuri siksi suurin osa BL-animesta onkin juuri OVA-animea). Niissäkin löytyy kuitenkin suuria eroja; joissain ollaan hyvinkin häveliäitä eikä näytetä tiettyjä ruumiinosia ollenkaan (esim. Koisuru boukun) ja jotkut menevät jo täyden pornografian puolelle (esim. Sensitive Pornograph), missä sensurointitapana ovatkin enää pikselit. Näyttämättä jättämisen tai pikselisensurointien lisäksi eri BL-animeissa on nähty muun muassa läpinäkyviä elimiä tai valtavia valopatsaita, jotka joskus peittävät tiettyjen alueiden lisäksi lähes puolet koko ruudusta. Surullisenkuuluisa tapaus on Okane ga nai OVAn ensimmäisen jakson alku, jossa useimmat eri sensurointitavat on ympätty kaikki samaan kohtaukseen.

LovePrism

Asami Toujoun Love Prism on rankkaa kamaa.

Koska levyissä sensurointiin ei oikeastaan ole tarvetta, se ei myöskään vaikuta siihen, mitkä BL-mangat päätyvät levymuotoon. Sellaisista mustan huumorin BL-mangoista kuin Yamato Nasen Chintsubu tai Sakurai Shushushun Vibrator Company ei luultavasti tulla koskaan tekemään animeversioita, mutta levyversio on olemassa niistä kummastakin. Myös rankempaa SM-yaoikamaa kuten edesmenneen Asami Toujoun töitä sovitetaan hyvin harvoin animeksi, tai jos sovitetaan, niin ne ovat sitten jotain Enzain tai Sensitive Pornographin tyylisiä OVA-animeita pikselisensurointineen kaikkineen. Levyjä niistä on helpompi tehdä, esimerkiksi Asamin yksiosaiseksi jääneestä Love Prismistä on olemassa kuunnelma.

5. BL-levyjä on enemmän

Kuunnelmissa on animea pienemmät tuotantokustannukset, eli ne ovat paljon halvempia ja nopeampia tehdä – niitä onkin aina 90-luvun puolivälistä lähtien tuotettu BL-animea monta kertaa enemmän. Vielä nykyään BL-animea tehdään muutamasta nimikkeestä vuodessa, mutta BL-levyjä julkaistaan 6-10 kuukaudessa.

Harrastajalle suurempi määrä tarkoittaa luonnollisesti enemmän valinnanvaraa. Jotkut kovan luokan BL-harrastajat ovat kahlanneet läpi kaikki mahdolliset koskaan tuotetut BL-animet, mutta kaikkiin olemassa oleviin BL-levyihin ei tarvitse tai ole edes mahdollista tutustua löytääkseen hyviä nimikkeitä. On myös olemassa huomattavasti suurempi todennäköisyys, että omasta suosikki-BL-mangasta on olemassa kuunnelma- kuin animeversio. Mangan lisäksi BL-levyjä tuotetaan myös BL-ranobeista paljon animea enemmän, ja jos oma japaninlukutaito ei vielä anna myöten ranoben lukemiselle, voi levyjä kuuntelemalla tutustua myös muihin BL-tarinoihin kuin mangamaailmasta löytyy. Kaikista tuntemistani BL-tarinoista omat suosikkisarjani ovat nimenomaan ranobesarjoja, joihin en olisi takuulla tutustunut, ellei niistä olisi ollut olemassa levysovituksia.

Loppukevennykseksi vielä yksi pätkä Junjou Terrorist -tarinasta, jossa toivosta jo luopunut Shinobu aikoo lähteä takaisin Australiaan, mutta Miyagi ryntää viime hetkellä estämään sen ja antaa pojalle toivoa paremmasta tulevaisuudesta. Kohtaus loppuu varsin koomisesti, jonka animeversio on valitettavasti ryssinyt hyppäämällä sen suurilta osin yli, levyversio taas ei. Tämäkin on niitä BL-kuunnelmien maailman salaisia helmikohtauksia.

Siinä muutama hyvä syy tutustua BL-levyihin, jos ei ole vielä niin tehnyt!

Explore posts in the same categories: BL, Tapahtumat

Avainsanat: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: