Kiinan ykkönen! Eli paras anime 5/5

Pidätkö ruoasta? Pidätkö animesta? Vastasit sitten ei, juu tai vaarin housut, Chuuka ichiban! on uusi lempisarjasi.

Chuuka ichiban! on peräänantamattoman nuoren kokin jännittävä kasvutarina näpertelystä kohti keisarillista keittiötä.

Sarjan sankari on 13-vuotias Liu Mao Xing, äitinsä siiven alla oikeaksi mössöjen Mozartiksi kasvanut poika Kiinan Sichuanista. Mao on kauha kädessä huikea luonnonlahjakkuus, ja tehtyään kokintaidoillaan vaikutuksen korkea-arvoiseen keittiöviranomaiseen (kyllä) nuorukainen lähtee harjoittelijaksi Kantonin parhaaksi tituleerattuun ravintolaan, Yosen Shukaan. Yrmyn mutta hyväntahtoisen sous-chef Chouyun tiukan katseen alla kunnianhimoinen Mao kehittyy yhä taitavammaksi, voittaa historian nuorimman superkokin tittelin ja käy taistoon kaikkea pyhää loukkaavien kulinaaristen kansallissosialistien järjestöä vastaan.

Chuuka ichiban! on ehta poikain mättösarja, jossa taistelut käydään piisin ääressä siitä, kuka on kovin pihvinpaistaja. Sarja hahmoineen suhtautuu hupaisalla vakavuudella ruoanlaittoon ja ruokaan, sen rooliin statussymbolina ja sen merkitykseen ihmisen tunne-elämälle. Ruoka on kosminen voimavara, jolla voidaan sekä riistää, sortaa ja taistella että parantaa, löytää yhteisymmärrys ja antaa anteeksi. Tässä Kiinassa ei ole kaupunkia, jossa hyvää ruokaa ei voisi käyttää vallan välikätenä; ei keittiötä, jonka työntekijät epäröisivät puolustaa ammattiylpeyttään henkensä kaupalla; ei kansalaista, joka ei haukkoisi henkeään kunnioituksesta superkokin tunnuksen edessä.

Oikeaoppinen kaalinpilkkomistekniikka

Sarjassa on tavallista, että kokkikisat aloitetaan heittämällä osa vaatteista pois miehekkäästi karjuen tai jonglööraamalla painavilla ja kuumina hohkaavilla työvälineillä. Kun vihanneksia pilkotaan, palaset liitävät komeassa kaaressa suoraan tarjoiluastialle siistiin asetelmaan. Toiset heittävät raaka-aineensa ilmaan ja hyppäävät perään hakkaamisaikeissa, toiset taas työstävät nuudelimassansa silkkilanganohueksi keskipakoisvoiman avulla. Sivustakatsojat analysoivat haltioissaan jokaisen työvaiheen sekä jokaisen tuoksun, maun ja rakenteen vivahteen. Kaikki ovat makunystyröidensä ammattilaisia satunnaisinta kaduntallaajaa myöten. Ja se on hulvatonta.

Mao on yliluonnollisen hyvä työnsä kaikilla osa-alueilla, mutta sarja tapaa korostaa hänen luovuutensa ja innovaatioidensa yksinkertaisuutta. Usein äidin ohjeisiin turvautuminen saa yleisön puolelleen paremmin kuin falski koreilu. Ennen kaikkea Mao pärjää kokkisotien maailmassa vilpittömän luonteenlaatunsa ansiosta; voitot eivät nouse hänelle päähän, vaan hänelle tärkeintä on aina itse ruoka ja sen syöjälleen tuoma mielihyvä. Mao menestyy ja raivaa korruptoituneet ruokanatsit tieltään, koska hänellä on oikea kokin sielu. Eikä nyt naureta siellä, koska tämä on VAKAVAA.

Eräässä jaksossa Mao pelastaa maalaiskylän esiintymällä jumalana ja loihtimalla taivaalta ruokakomeetan. Kyllä.

Lukuisten muiden ansioidensa lisäksi Chuuka ichibanissa on yksi kaikkien aikojen parhaita hahmoja; Maon äidin entinen oppipoika Shou An, joka käsittämättömästä syystä kantaa Maon perheelle infernaalista kaunaa. Shou An on absurdista kostoretkestään niin herkullisen tosissaan, että hahmon suurenmoinen surkuhupaisuus saa tajunnan huutamaan Hoosiannaa ja vatsalihakset anelemaan armoa. Shou An on kuitenkin vain yksi monista hahmoista, joita ajaa tai vainoaa TRAAGINEN RUOKAMENNEISYYS. Eräskin kotoaan ryöstetty, kahleissa paistinpannua heittelemään pakotettu lapsi kertoo ruoan olleen hänelle aina pelkkää kärsimystä.

Ihan oikeasti. Ruoka pelkkää kärsimystä.

PARAS ANIME.

Ruoan väärinkäyttäjät vapiskoot – TÄMÄ ON SOTAA

Yliampuvuudessaan loistavan aiheensa ja tarinansa lisäksi Chuuka ichiban! on hienojen näyttelijäsuoritusten juhlaa. Maon roolin esittää räjähtävä Tanaka Mayumi, joka hahmonsa lailla on sarjan ehdoton tähti. Hänen näyttelemisensä lihallistaa Maon persoonan eri ulottuvuudet ja nivoo ne luontevasti yhteen; hahmossa on läsnä niin nöyryyttä ja uteliaisuutta kuin kokemuksen tuomaa vakautta ja ylpeyttäkin. Vaikka sarja on överi, Tanakan esitystapa on hyvin inhimillinen ja dynaaminen, mikä tekee Maosta harvinaisen miellyttävän päähenkilön ja ylläpitää mielenkiintoa hahmoa kohtaan. Vaikka sarja etenee Maon voitosta toiseen, meno ei pitkästytä, koska alati liikkuvainen näyttelijäsuoritus kantaa hahmoa ja tarinaa.

Maolle pitävät matkoilla seuraa Chouyun tytär Mei Li ja japanilais-kiinalainen rasavilli Shirou (Zhi Lao). Mei Li’n osa on lähinnä kannustaa Mao’a ja olla tämän ihastuksen kohde, mutta tyttö suorittaa onneksi sarjassa paljon tärkeitäkin tehtäviä. Siitä huolimatta kiltin ja pirteän ystävän rooli on Yukino Satsukille vähän tylsä, eikä näyttelijällä ole kummempia loiston hetkiä. Shirou sen sijaan on sarjan narri.  Pahasuisen pojan säntäily luonnistuu Sakamoto Chikalta hauskasti ja sympaattisesti, ja asioiden tietää kallistuneen todella huonolle tolalle, kun Shirou ahdistuu tai joutuu vaaraan. Sakamoton suorituksen dramaattiset ja pelokkaat sävyt ovat vaikuttavia ja vetävät katsojan emotionaalisen panostuksen mukaan.

Mao on häviöllä! Kaikki ovat shokissa – paitsi Chouyu

Maon yksi-ilmeinen oppi-isä Chouyu on lahjomattomuudessaan mahtava hahmo. Mies ei koskaan anna edes Maon ihmeiden horjuttaa itseään, vaan pysyy aina tyynen objektiivisena ja arvostelevana. Hän lienee Maon tärkein kriitikko, koska hän on tiukkuudestaan huolimatta sataprosenttisesti Maon puolella ja tahtoo kritiikillään ohjata Mao’a eteenpäin. Tulee kuitenkin hetkiä, jolloin Chouyu saa olla vilpittömän ylpeä oppipojastaan; mutta noinakaan hetkinä kivikasvo ei hätkähdä. Chouyua näyttelee karismasta veistetty Ootsuka Akio roolin vaatimalla jämerällä, hieman kyynisellä lakonisuudella. Hänen äänensä arvokkaat sävyt lisäävät hahmon arvovaltaa ja kunnioitettavuutta. Tälle kaverille ei parane ryppyillä!

Sivuosissa vilisee tuttuja 90-lukulaisia nimiä; tärkeitä vastustajia esittävät muun muassa Okiayu Ryoutarou, Kanna Nobutoshi, Hayami Shou, Nakata Jouji, Yanaka Hiroshi, Touma Yumi ja Okamoto Maaya. Maailmankaikkeuden parhaan roolin Shou Anina on saanut Shioya Yoku, joka tarttuu hahmoonsa juuri sen ansaitsemalla taipumattomalla totisuudella. Pohjaton katkeruus sekä omahyväisyyden ja itseinhon kiintoisa vastakkainasettelu värittää häväistyn kokin jokaista sanaa. Ja se on ihanaa!

Tyypillinen reaktio Maon kokkauksiin.

Anime loppuu ikävän hätäisesti ilmeisesti saavutettuaan mangan. Paljon hypetetyt LEGENDAARISET KEITTIÖVÄLINEET eivät lopulta tee juuri mitään, eikä avoin sota RUOKANATSEJA vastaan koskaan puhkea täyteen loistoonsa. Se ei kuitenkaan haittaa, sillä yksittäisissä jaksoissa Chuuka ichiban! tarjoilee huutonaurua vatsan täydeltä: maistuisiko kultaisena hohtava paistettu riisi, galaktiset nuudelit tai tuhatvuotisella leipäjuurella kohotettu nyyttitaikina? Entä houkuttaako sielut yhdistävä riisiannos, shakkiruudullinen pandatofu, verenpunainen huumepuuro tai pahan onnen kanasta keitetty liemi?

Hyvää ruokahalua :9

Ystävyyden ulkoilmakeittiö! (Tämä on oikeasti yhden jakson nimi.)

Explore posts in the same categories: Seiyuu, TV-sarjat

Avainsanat: , , , , , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: