Joulun uudet kuviot: luukku 1

Mizuki Shigerun klassisen Gegege no Kitaroun uusin animeversio on pyörinyt keväästä alkaen. Vaikka sarjan jokaisessa uusintasovituksessa on yhtä poikkeusta lukuun ottamatta kuultu uusia näyttelijöitä, alkuperäisistä äänistä on muodostunut ikonisia. Ensimmäisessä kalenteriluukussa siis vertaillaan uutta Kitarouta ensimmäiseen sarjaan vuodelta 1968.

kitarou-vanha

Vuosien varrella kummituspoika Kitarou on kerännyt ympärilleen jos jonkinmoista eläjää. Tuoteperheen alkuaikoina vakihahmoja oli kuitenkin vain kolme: Kitarou itse, hänen isänsä ja petollinen Nezumiotoko. Siksi vain he ovat mukana vertailussa.

kitarou-1968

Kitarou
1968: Nozawa Masako
2018: Sawashiro Miyuki

Gegege no Kitarou oli alun perin pehmeämpi muunnos Hakaba Kitarou -mangasta, jossa ihmisten ja henkien maailman välillä häilyvä poika oli oikeasti karmiva hahmo. Ensimmäinen anime vuodelta 1986 oli suoraselkäinen sovitus helpommin lähestyttävästä Gegege-versiosta: Nozawa Masakon Kitarou on reipas poitsu, joka panee kieroilijat oikopäätä kuriin. Nozawa tuli sittemmin tunnetuksi juuri Kitaroun kaltaisista poikasankareista, ja tuttu meno on läsnä jo tässä ensimmäisessä pääroolissa. Äänen ilmeikkyys tuo eloa vielä jäykkään animaatioon. Juttelee Kitarou sitten iloisesti isälleen niitä näitä, toruu kipakasti Nezumiotokoa tai ärähtelee roistoille, kaikki välittyy äänestä.

Uusi Kitarou tekee sankaristaan jälleen astetta karmivamman. Kitarou voi auttaa henkien kiusaamia ihmisiä, mutta hän itse ei ole ihminen eikä turhia veljeile heidän kanssaan. Hän ei edes pidä yhteyttä sarjan ihmispäähenkilöön Manaan, vaan tämän lähin henkiystävä on Nekomusume.

kitarou-2018

Lopputuloksena uusi Kitarou on kuitenkin alkuperäistä paljon tylsempi. Siinä missä Nozawan Kitarou on yleisesti eloisa, Sawashiro Miyukin versiota värittää välinpitämätön sävy. Sawashiron Kitarou on pidättyväisempi ja pehmeämpi kuin esikuvansa, mutta kun kaikki hahmon tunteet palavat säästöliekillä, eivät katsojankaan tunteet syty häntä kohtaan. Kun ääni ei kovin korotu edes taistelun tuoksinassa, mielessä käy sekin, rajoittaako poikaäänessä pysyminen Sawashiron ilmaisua. Uusi Kitarou on etäinen ja mystinen, mutta juuri se tekee hahmosta mielenkiinnottoman.

Sinänsä Kitarou ei välttämättä ole se kiintoisin elementti omassa sarjassaan – Mizuki itsekin piti häntä melko yksioikoisena sankarihahmona. Mutta kun uusi sarja paneutuu aiempaa enemmän hahmojen tunne-elämään, Kitaroun jättäminen etäiseksi on suorastaan nurinkurista.

kitarou-nezumi-1968

Nezumiotoko
1968: Ootsuka Chikao
2018: Furukawa Toshio

Katala puoliyoukai Nezumiotoko (“Rottamies”) on aina ollut pahimman luokan takinkääntäjä, joka ei epäröi puukottaa tovereitaan selkään, jos hän hyötyy siitä. Mizuki käytti hahmoa myös historiallisissa teoksissaan kritiikkinsä äänitorvena, mutta tämä piirre ei vielä ensimmäisessä sarjassa ollut täysin kehittynyt. Ootsuka Chikaon Nezumiotokossa siis korostuu kyynisyyden sijaan säälittävyys. Hän valittelee kurjaa tuuriaan ylilyövästi ja koomisen pehmeään sävyyn.

Kuten Kitarou, uuden sarjan Nezumiotoko on aiempaa uhkaavampi: monessa jaksossa hän käyttää muita häikäilemättömästi hyväkseen tai irvailee kyynisesti hyvään uskoville sankareille. Hänessä on silti säilynyt myös vanha tuttu toilailu, kun juonet osuvat omaan nilkkaan. Hänen näyttelijänsä, Suomessakin käynyt Furukawa Toshio, on edeltäjäänsä luihumpi, mäkättävä kyynikko.

Nezumiotoko esittää mielellään hallitsevansa tilanteen, mutta niinäkin hetkinä äänestä kuultaa läpi epävarmuus. Onhan hahmon vetovoima aina ollut juuri hänen inhimillisyytensä, se kuinka ymmärrettävää hänen alhaisuutensa on vihamielisen maailman pyörteissä.

kitarou-nezumi-2018

Pohjimmiltaan Nezumiotoko on pysynyt samana, joten myös Ootsukan ja Furukawan roolityöt ovat keskenään samankaltaisempia kuin nimihahmolla. Sen huomaa erityisesti, kun hahmo on vakavissaan tai laukoo pessimistisiä näkemyksiä maailmasta. Ootsukan Nezumiotokoa ei kuitenkaan koskaan esitetä yhtä uhkaavana kuin Furukawan. Vaikka uuden sarjan parissa tulee toisinaan ikävä Ootsukan teatraalista väninää, Furukawa on roolissa vekkulin ilmeikäs ja tarjoaa juuri sellaisen Nezumiotokon, jota Kitarou 2018 kaipaa.

kitarou-isi-1968

Medamaoyaji
1968: Tanonaka Isamu
2018: Nozawa Masako

Kitarouta opastaa hänen isänsä, joka palasi kuolleista pelkkänä silmämunana kasvattamaan poikaansa. Medamaoyaji eli tuttavallisemmin Isisilmä oli kautta vuosien ainoa, jonka roolissa kuultiin aina samaa näyttelijää eli Tanonaka Isamua. Tanonakan kuoltua vuonna 2010 rooli oli pakko castata uusiksi, ja sitä ei selvästikään tehty voice match mielessä: vuoden 2018 sarjassa Kitaroun isän saappaisiin astui itse entinen Kitarou, Nozawa Masako.

Tanonaka päätyi aluksi toistamaan roolinsa siksi, ettei Isisilmälle testeissä tahtonut löytyä sopivaa ääntä. Kenties hahmon ääneen on aina haluttu jotain epätavanomaista – kyseessä on kuitenkin kävelevä ja puhuva silmä – mutta samalla hellyttävää. Ehkäpä siksi ei edes lähdetty tavoittelemaan mitään, mikä vain matkisi Tanonakan karrikoitua piipitystä. Siinä missä Tanonakan isukki kuulostaa ensisijaisesti pikkuruiselta, Nozawan kotkotus korostaa hahmon korkeaa ikää – hän tekee äänen itse asiassa aika samankaltaisesti kuin Tanaka Mayumi Sunakakebabaan roolissa. Vaikka Isisilmä on vaihdoksessa kadottanut vanhan tunnistettavan soundinsa, Nozawa on myös oikein rakastettava pikku papparainen.

kitarou-isi-2018

Kun Kitaroun ympärille on vuosien saatossa kertynyt porukkaa, hänen isänsä rooli on kutistunut. Alun perin Isisilmä joutui pienestä koostaan huolimatta usein pelastamaan tilanteen, jos Kitarou jäi pulaan. Hänellä oli myös aimo annos temperamenttia – hän vastaa kärkevästi poikansa naiiviudenpuuskiin eikä siedä Nezumiotokon puliveivausta. Uudessa sarjassa Kitaroun avuksi rientävät usein hänen muut ystävänsä, mikä jättää Isisilmälle pelkän mentorin roolin. Hän suhtautuu asioihin rauhallisemmin ja keskittyy ongelmatilanteissa jakamaan viisauttaan.

Uusi Kitarou on muillakin tavoin omaleimainen sovitus, johon Nita paneutuu syvemmin ensi Desucon Frostbitessa. Kun sarja on tarkoituksella ottanut askeleen karmivampaan suuntaan, olisi ollut kiintoisaa verrata sitä myös Hakaba Kitarou -animeen (2008), jossa Nozawa ja Ootsuka esittävät pelottavampia versioita hahmoistaan. Ehkä joku toinen kerta!

kitarou-uusi

 

 

 

Explore posts in the same categories: Anime, Joulukalenteri, Seiyuu

Avainsanat: , , , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: