BL: Kono danshi

Joskus tulee löytäneeksi jotain uutta ja ennennäkemätöntä täysin arvaamattomasta paikasta. Joskus se voi osoittautua upeimmaksi asiaksi, mitä on pitkään aikaan löytänyt.

Jokin aika sitten löysin jotain ennennäkemätöntä arvaamattomasta paikasta.

Selailin jälleen BL-listoja – sattuneista syistä kuitenkin poikkeuksellisesti ANN:n BL-animelistaa perinteisen Audiowikin sijaan. Kaksi varsin uutta OVA-animea kiinnitti listalta huomioni. Ne näyttivät visuaalisesti vinkeiltä, niiden toteutuksesta vastasi pääosin yksi ja sama henkilö ja niissä esiintyi ääninäyttelijöitä, joilta kuuntelen kaikki BL-roolit. Päätin tarttua tilaisuuteen.

Olin myyty noin kolmessa sekunnissa.

Animeteollisuudessa nousee silloin tällöin esiin uusia nimiä, jotka ideoivat ja työstävät animaationsa pääosin itse. Yksi näistä nuorista lupauksista on Yamamoto Soubi. Lapsesta asti mangapiirtäjäksi halunnutta Yamamotoa innoitti animaatioalalle itse Shinkai Makoton työt, joiden katsomisen myötä Yamamoto ymmärsi, että myös animaatiota voi luoda yksin. Lyhyempien töidensä lisäksi häneltä on parin viime vuoden aikana valmistunut kaksi puolituntista OVAa, joiden tuotantoyhtiönä toimi CoMix Wave Inc., joka tunnetaan juuri Shinkain kanssa työskentelystä.

(Kyseisistä OVA-animaatioista tulee artikkelissa juonipaljastuksia, mutta voin vakuuttaa, etteivät mitkään spoilerit pysty näitä teoksia pilaamaan. Halutessaan voi kuitenkin katsoa animaatiot ennen lukemista.)

Danshi 01

Ensimmäinen Yamamoton OVA-animaatioista on Kono danshi, uchuujin to tatakaemasu (This Boy Can Fight Aliens!), joka sai maailmanensi-iltansa vuoden 2011 New York Comic Con -tapahtumassa. Tarinassa avaruusoliot ovat valloittaneet Maapallon ja haastavat joka päivä yhden henkilön kaksintaisteluun. Alienit pystyy vaivatta päihittämään ainoastaan Kakashi-niminen nuorukainen, joka on kuitenkin menettänyt muistinsa. Hänet löysi tajuttomana poika nimeltä Arikawa, joka on myrtsin kaverinsa Shiron ja kolmannen tahon kanssa perustanut puolustautumisjärjestön alieninvaasiolta.

Arikawa ja Shiro huolehtivat Kakashista tämän mättäessä alieneita turpaan ja yrittävät auttaa poikaa saamaan menetetyt muistonsa takaisin. Ainut johtolanka menneisyyteen on tajuttoman Kakashin vierestä aikanaan löytynyt pinkki kännykkä, jota ei saa kuitenkaan kytkettyä päälle.

Danshi 02

Huolettomalta vaikuttava Kakashi käy sisimmässään suunnatonta kamppailua. Hän pelkää niin hillittömästi kännykän paljastuvan tyhjäksi, ettei uskalla antaa Shiron korjata sitä. Hän ei voi muuta kuin viivytellä asiaa kuukausitolkulla ja pohtia Arikawan ja Shiron kuullen, miten valtavat viestimäärät häntä puhelimessa odottavatkaan.

Pojan pelot kulminoituvat tämän unissa, joissa hän kohtaa itsensä. Laatikolla päänsä peittänyt kaksoisolento lausuu ääneen ne ajatukset, joita poika pelkää eniten: ”Et saa koskaan muistojasi takaisin; taistelu alieneita vastaan ei tule koskaan loppumaan; entä jos alienit ovat alun perin hyökänneet Maahan juuri sinun takiasi?”

Danshi 03

Pettymisen pelko ja musertava yksinäisyys pakottavat Kakashin myös pohtimaan omaa merkitystään ja paikkaansa elämässä. Kakashi ei tiedä kuka on, joten hän uskoo että hänellä on merkitystä vain, koska hänellä on ainoana kyky puolustaa Maata alieneilta. Onko Maapallon kohtalo kuitenkin oikeasti kiinni vain Kakashin voimista? Tuhoutuisiko se, jos hän jonain päivänä häviäisi taistelun alieneita vastaan? Onko hänellä sittenkään mitään merkitystä Maapallon tai kenenkään sillä asuvan kannalta?

Pelkonsa vuoksi väsynyt ja unettomuudesta kärsivä Kakashi ei jaksa uskoa maailman olevan hyvä paikka, Shiro ja Arikawa taas yrittävät todistaa hänen olevan väärässä. Kakashi antaa Shiron lopulta korjata kännykän ja hetken ajan kaikki näyttää juuri niin toivottomalta kuin Kakashi pelkäsi. Sinnikkään Arikawan avulla kaikki Kakashi saa kuitenkin tietää onnellisen totuuden: entisen elämän ystävät löytyvät ja Kakashi pääsee häntä kahlitsevasta yksinäisyydestä, kun hänellä on viimein elämässään ihmisiä, joiden vuoksi taistella ja joille hän merkitsee jotain. Hän tajuaa myös, ettei ollut missään vaiheessa yksin, sillä entisten ystävien ollessa ulottumattomissa hänellä oli Arikawa ja Shiro koko ajan lähellään. Juostessaan voittamaan alienit lopullisesti Kakashi kohtaa hymyilevän laatikkopäisen minänsä, ja samassa hänen silmälappunsa katoaa – aivan kuin hän näkisi lopultakin kunnolla maailman ja sen hyvyyden.

Danshi 04

Vuotta myöhemmin valmistui Yamamoton toinen OVA-animaatio Kono danshi, ningyou hiroimashita (This Boy Caught a Merman!). Nuorukainen nimeltä Kawauchi Shima on juuri menettänyt rakkaan isoisänsä, jonka kanssa hän on elänyt kahdestaan ensimmäisestä luokasta lähtien. Muistotilaisuuden jälkeen poika suuntaa meren rannalle, jossa on pienestä pitäen vuodattanut kyyneleensä muiden näkemättä. Isoisän valokuva kuitenkin putoaa mereen ja uintikyvytön Shima hyppää ajattelematta perään.

Vetiseltä haudalta hänet kuitenkin pelastaa nimetön merenmies, joka tilanteesta kuultuaan tarjoutuu muuttamaan pojan seuraksi, jotta tämän ei tarvitsisi olla yksin isoisänsä menetettyään. Shima suostuu, ja kalalajin mukaan nimetty Isaki muuttaa asumaan ilmalla täytettävään uima-altaaseen Shiman olohuoneeseen. Alkuvaikeuksien jälkeen Shima tottuu vähitellen uuteen kämppäkaveriinsa ja yhteinen elämä muuttuu mukavammaksi.

Danshi 05

Pojan elämässä on kuitenkin ollut varjo lapsesta asti. Miellyttämishaluisena hän yritti parhaansa mukaan vastata pienenä vanhempiensa erilaisiin vaatimuksiin, ja vanhempien erkaantuessa pikku hiljaa yhä kauemmas toisistaan poika koki lopulta, ettei kelvannut kummallekaan. Vanhempien lopulta erotessa Shiman isoisä onneksi pelasti pojan kammottavalta valinnalta, ja kasvatti hänet rakkaudella ilman kohtuuttomia vaatimuksia.

Shimaa kalvaa kuitenkin hirvittävä tyhjyyden tunne ja siitä johtuva pohjaton yksinäisyys. Poika ei itsekään ymmärrä syytä huonoon oloonsa, sillä hän kokee eläneensä hyvän elämän: häntä ei ole koskaan kiusattu, hänellä on koulussa paljon ystäviä ja hänellä oli onnellinen nuoruus isoisänsä kanssa. Vaativien vanhempien rakkauden puute konkretisoituu Shiman unessa, jossa hän on yksinäinen lapsi muiden lasten joukossa. Jokaiseen lapseen on kiinnitetty lappu, ja kaikkien muiden lapuissa lukee jotain hyvää ja positiivista, Shiman lapussa taas lukee ”yksinäinen minä”. Hän katsoo vierestä, kun muut lapset lähtevät pois vanhempiensa kanssa yksi kerrallaan, kunnes vain hän on jäljellä. Toistuva uni kertoo, kuinka kovasti Shima kaipaa vilpitöntä rakkautta, jota ei vanhemmiltaan koskaan kokenut saavansa. Hän herää joka kerta kyyneleet silmissään, aivan yhtä yksin kuin unessaan.

Danshi 06

Isaki on kuitenkin nähnyt Shimasta sen puolen josta muut eivät tiedä, sillä hän on seurannut nuorukaisen yksinäistä itkua merenrannalla pojan lapsuudesta asti. Isaki tietää – ja pakottaa Shimankin tajuamaan – ettei Shima ole koskaan uskaltanut olla oma itsensä muiden seurassa. Shima piilottaa negatiiviset puolensa, koska pelkää menettävänsä kaikki läheisensä niiden vuoksi. Hän vihaa huonoja puoliaan eikä pidä itseään niin hyvänä kuin muut hänen luulevat olevan. Hän myöntää kuitenkin, että huonotkin puolet – halusi hän sitä tai ei – ovat yhtä olennainen osa häntä kuin hyvätkin puolet.

Isaki kehottaa poikaa olemaan avoimesti oma itsensä ja luottamaan läheisiinsä sen suhteen, että he hyväksyvät hänet sellaisena kuin hän on. Rohkaisun myötä yksinäinen ja alati hylätyksi tulemisen pelossa elänyt Shima ottaa viimein ensiaskeleensa itsensä hyväksymistä kohti. Kohtaus esitetään kauniina metaforana, jossa lukioikäinen sekä unessa nähty pieni Shima syleilevät toisiaan.

Danshi 07

Tsemppauksen jälkeen Shima ja Isaki lähtevät merenrannalle, ja molemmat alkavat vähitellen ymmärtää, kuinka paljon he ovat alkaneet välittää toisistaan. Shima haaveilee ikuisesta yhteiselosta Isakin kanssa, Isaki taas kauhistuu, kun luulee Shiman hylänneen hänet yöllisen uimisreissun päätteeksi. Kun pelko paljastuu turhaksi, tulee Isaki helpottuneena syleilleeksi Shimaa niin antaumuksellisesti, että poika saa orgasmin. Jotain näkymätöntä selvästi tapahtuu pojan ja merenmiehen välillä, mutta romanttinen hetki päättyy nolosti kolmannen osapuolen (pohjavirtauksen) väliintulon vuoksi.

Yöllisen keskustelun jälkeen Shima alkaa vähitellen tulla ulos kuorestaan ja viettää aikaa ystäviensä kanssa. Shima huomaa, että voi todella rentoutua häntä rakastavien ihmisten parissa ilman suorittamisen ja pätemisen tarvetta. Koulussa odottavat ystävät, kotona Isaki. Poika on onnellisempi kuin koskaan – mutta sitten huono olo valtaakin Isakin.

Danshi 08

Kun henkisesti eheytynyttä Shimaa pitävät jatkuvasti iltamyöhään poissa kotoa niin koulukiireet kuin sosiaaliset suhteet, alkaa Isaki tuntea itsensä tarpeettomaksi. Ajan myötä tylsistymisen tilalle tulee samanlaisia tunteita, jotka Shimaa ennen niin kovasti vainosivat: kateus, suru, riittämättömyyden tunne ja kalvava yksinäisyys. Toisin kuin muilla, Isakilla on jalkojen sijaan kalanpyrstö, joten hän on sidottu lähes täysin Shiman olohuoneen uima-altaaseen. Isaki tajuaa, että on alkanut rakastaa Shimaa, mutta pelkää, ettei Shima enää koe tarvitsevansa häntä nyt kun poika on rohkaistunut viettämään aikaa ystäviensä kanssa. Surun murtama merenmies päättää palata mereen lopullisesti.

Isaki ei kuitenkaan tiedä, että koulutöistä lopen uupunut Shima kaipaa Isakia jatkuvasti ollessaan pois kotoa. Poika järkyttyykin pahanpäiväisesti, kun palaa kotiin ja huomaa Isakin kadonneen. Shima päättelee merenmiehen aikeet nopeasti, joten hän suuntaa salamana rannalle ja hyppää mereen hakemaan Isakia aivan kuin isoisänsä valokuvaa tarinan alussa. Isaki pelastaa Shiman jälleen ja yrittää vakuutella pojalle, että heidän on parempi elää erossa toisistaan. Hän kehottaa Shimaa olemaan ystäviensä kanssa ja ehdottaa jopa tyttöystävän hankkimista, vaikka rakastaa poikaa itse. Shiman ja Isakin osat ovat vaihtuneet, sillä nyt Isaki vihaa itseään ja lajiaan, koska kokee olevansa sen vuoksi vain vaivaksi rakkaimmalleen. Omat romanttiset tunteensa tajunnut nuorukainen ei kuitenkaan ota Isakin puheita kuuleviin korviinsa, vaan vakuuttaa rakastavansa Isakia juuri sellaisena kuin hän on. ”En tarvitse mitään tyttöystävää, sillä minulla on jo joku, jota rakastan!”

Danshi 09

Yamamoton Kono danshi -animaatiot ovat virkistävän tervetullut piristysruiske jokaiselle BL-fanille, mutta erityisesti nykyajan BL-tuotantoon kyllästyneille. Yamamoto ei yritäkään kalastella fanien suosiota seksin määrällä, vaan avainasemassa ovat tarina ja hahmot. Yamamoton animaatiot muistuttavatkin enemmän perinteisiä 90-luvun BL-tarinoita, joissa oli vähemmän erotiikkaa ja enemmän tarinaa sekä hahmonkehitystä. Ja Kono danshi -animaatioissa hahmonkehitystä vasta riittääkin.

Danshi 10

Uchuujinissa poikien väliset romanttiset tunteet on esitetty hyvin hienovaraisesti, ja ne voi halutessaan sivuuttaa ystävyytenä. Yhdessä elävien Kakashin, Arikawan ja Shiron välillä on kuitenkin pientä lempeää kolmiodraaman makua. Arikawa ja Shiro ovat läheisiä keskenään, mutta vanhempi ja aikuismaisempi Shiro on oikeastaan kuin huolehtiva isovelihahmo. Vahvimpia romanssiviboja risteileekin Kakashin ja Arikawan välillä. Lempeä Arikawa auttaa Kakashia selviämään yöllisistä painajaisistaan nukkumalla nuorukaisen vieressä ja pitelemällä tätä kädestä läpi yön. Kun Kakashi luulee jääneensä täysin yksin, tekee Arikawa selväksi, että poika ei ole koskaan ollutkaan yksin. Kenties vihjailevin hetki poikien välillä on, kun liikuttunut ja onnellinen Kakashi kumartuu oikein lähelle Arikawan kasvoja kuiskaamaan ”Tulin kotiin”.

Danshi 11

Ningyou taas on tyylipuhdas kahden miespuolisen henkilön rakastumistarina. Vaikka pääteema on rohkeus olla oma itsensä läheistensä seurassa, nousee Isakin ja Shiman välinen rakkaus puolivälin jälkeen vähintään yhtä tärkeään ja isoon osaan. Tuttavuus muuttuu ystävyydeksi, ja rannalla sattuneen välikohtauksen jälkeen he molemmat huomaavat ennen pitkää rakastuneensa toisiinsa. Yamamoto kuitenkin yhdistää tarinan pääteemat päähenkilöiden kanssa, sillä rakastumisen lisäksi omana itsenään oleminen koskettaa myös Shiman ja Isakin välistä suhdetta eikä vain Shiman suhdetta ulkomaailmaan: Shima on tullut tietämättään näyttäneeksi Isakille häpeämänsä heikon puolen itkiessään yksin merenrannalla, ja hän saa tietää asiasta, kun on ensin vapaaehtoisesti uskoutunut Isakille peloistaan ja raskaasta lapsuudestaan. Hän rakastuu Isakiin vasta, kun Isaki on rohkaissut häntä olemaan oma itsensä, Isakilla riittämättömyyden tunne taas iskee vasta hänen tajutessaan omat tunteensa Shimaa kohtaan. Molemmat osapuolet auttavat toisiaan hyväksymään itsensä, ja lopussa pari sinetöi rakkautensa kliseistä kauneimmalla, eli tosirakkauden ensisuudelmalla.

Danshi 12

Itse nautin Kono danshi -animaatioiden katsomisesta erityisesti siksi, että BL-animet eivät ole tarjonneet minulle enää vuosiin sitä, mitä animaatioilta toivon. Vaikka BL-genren maailmanlaajuinen suosio on ollut kiistämätön jo vuosikymmeniä, sitä ei pidetä vieläkään (lieneekö koskaan pidettykään) minään arvostettuna valtavirtagenrenä. Itselleni tämä näkyy erityisen ikävästi juuri genren animetuotannossa: budjetin rajoitteissa BL-animen liikeanimaatio on hyvin vähäistä ja usein köykäistä, ja ohjaajien tason ollessa mitä on ei voi odottaa henkeäsalpaavaa tarinankerrontaa, vaikka animen alkuperäisteos olisi todella onnistunut ja vetovoimainen. 90-luvun BL-animessa on vielä oma viehätyksensä juurikin siksi, etteivät ne olleet vielä niin pervoilun ja derppailun kyllästämiä vaan pikemmin romanttisia ja tarinavetoisia. Vaikka olen rakastanut animaatioita koko ikäni, BL-tarinoita kulutan eniten joko mangana tai CD-kuunnelmina.

Kono danshi -tarinat ovat kuitenkin aivan eri maata kuin monet nykyajan BL-animet. Molemmat tarinat perustuvat Yamamoton originaali-ideoihin, joten hän on voinut toteuttaa ne oman makunsa mukaisesti. Hänen visuaalinen tyylinsä on vinkeän kekseliäs ja omaperäisyydessään hyvin erottuva. Animaatioiden budjeteista tai niiden aiheuttamista rajoituksista ei ole tietoa, mutta Yamamoto on joka tapauksessa onnistunut tekemään projekteistaan hyvin mieleenpainuvia. Hahmojen liikeanimaatio vaihtelee huolellisesti animoidusta hyvinkin yksinkertaiseen ja jopa liikkumattomiin pahvikuviin, ja ruudussa vilisee usein ylimääräisiä repliikkejä, ajatuksia ja ääniefektejä tekstimuodossa – yksi Ningyoun koulukohtauksista jopa muistuttaa erehdyttävästi skannattua mangasivua.

Danshi 13

Yamamoto tapaa lisäksi leikitellä kirkkailla väreillä ja erilaisilla kuvilla. Kono danshien miljöö ei koskaan näytä rauhallisen realistiselta, vaan niissä on aina mukana jokin omalaatuinen taiteellinen kikka. Öinen taivas kimaltelee usein kirkkaiden tähtien valossa, ja merenpintakin välkähtelee aina kauniisti vuorokaudenajasta riippumatta. Piirrosten lisäksi Yamamoto käyttää myös valokuvia ja heittää aina silloin tällöin hauskaa läppää – naiivi Arikawa esimerkiksi on niin huono laittamaan ruokaa, että hänen kokkauksensa on sensuroitu.

Yamamoton visuaalinen tyyli näkyy selvästi jo Uchuujinissa, mutta Ningyoussa se pääsee loisteliaimpaan kukoistukseensa. Tarinan ote on varmempi ja selkeämpi, ja hahmoille on piirretty paksummat ääriviivat. Värileikittelyn lisäksi Ningyoussa on käytetty runsaasti erilaisia kuoseja värittämään hahmoja ja ympäristöjä hieman Gonzon Gankutsuoun tapaan. Yamamoto luo myös tehokkaasti tunnelmaa kohtausten välille erilaisilla visuaalisilla ratkaisuilla: esimerkiksi Shiman lapsuuteen liittyvä uni on mustavalkoinen ja sen pelkistetty tyyli muistuttaa lyijykynäpiirustuksia.

Yamamoto pääsi tekemään debyyttinsä tv-animesarjan ohjaajana viime syksynä, kun hän ohjasi Studio DEENille rillipäistä kertovan Meganebu!-animesarjan. Vaikka itse tarinalla ei ole hirveästi annettavaa, näkyy Yamamoton visuaalinen tyyli sarjassa koko ajan: kaikki on kirkkaan värikästä, öinen taivas kimaltelee yhä tähtien loisteessa ja ruuduissa vilisee jatkuvasti tekstiä ja puhekuplia – poikien välisiä lempeitä tunteita unohtamatta.

Danshi 14

Ja sitten ne ääninäyttelijät. Shinkai Makoton Hoshi no koe -debyyttityössä hän ja vaimonsa näyttelivät itse elokuvan kahden hahmon repliikit, mutta Kono danshi -animaatioissa näyttelevät ihan ammattilaisääninäyttelijät. Niin kilteistä kuin ilkeistäkin rooleista tunnettu Hirakawa Daisuke tekee Uchuujinin Shirosta jämptin ja rauhallisen isovelihahmon, Toyonaga Toshiyukin hento ja nasaali ääni taas täydentää hienosti Arikawan lempeää ja täysin puhdassydämistä luonnetta. Epävarmalle Kakashille antaa äänen Kimura Ryouhei, joka haastelee hauskan letkeästi ja on roolissa sekä pirteä että ihanan tunteikas.

Ningyoun Isakin äänenä on pitkän linjan ammattilaisseiyuu Midorikawa Hikaru, joka on aina kuulunut henkilökohtaisiin BL-suosikkeihini. Iloluontoinen Isaki poikkeaa merkittävästi Midorikawan angstisemmista roolihahmoista, mutta ei yhtään huonolla tavalla. Midorikawa käyttää roolissa samankaltaista hilpeää ääntä kuin tällä hetkellä pyörivän Saint Seiya Omega -sarjan pääroolissa, mutta Isaki toimii hahmona paljon paremmin kuin Omegan punapäinen Kouga. Loppupuolen ahdistuksen iskiessä Midorikawa pääsee myös haastelemaan hieman dramaattisemmin, eikä näyttelijä jätä kylmäksi tälläkään kertaa.

Danshi 15

Maailma on kerrankin tehnyt jotain oikein, sillä tv-animen kirkkaimmassa valokeilassa paistatteleva Kaji Yuuki on lainannut äänensä myös BL-puolelle (hänen korkea äänensä on nimittäin kuin luotu perinteisten vinku-ukehahmojen esittämiseen). Olen kuullut Kajilta puolenkymmentä BL-roolia, joihin lukeutuu niin tyyniä prinsessoja (jep), energisiä ilopillereitä kuin korviaan myöten rakastuneita nuorukaisia. Ningyoun nuori ja herkkä Shima on kuitenkin paljon aikuismaisempi ja maanläheisempi kuin useimmat Kajilta kuulemani BL-roolit, ja Kaji vetää roolin kerta kaikkiaan täydellisesti. Valtavan taitava seiyuu pääsee näyttämään muuntautumiskykynsä Shimaa esittäessään, sillä rooliin sisältyy monia hyvinkin erilaisia tunnetiloja: Shima on yleensä tyyni ja monotoninen, mutta murtuu täysin surressaan isoisäänsä sekä kertoessaan Isakille lapsuudestaan ja yksinäisyydestään. Lisäksi Shiman tullessa ulos kuorestaan alkaa hänen äänensäkin kuulostaa selvästi iloisemmalta.

Kaji välittää vaivatta kaikki Shiman läpikäymät tunnetilat. Hän on järkähtämättömän hyvä traagisissa rooleissa, ja pääsee vetämään hienon voimakasta tunnepurkausta, kun Shima avautuu yksinäisyydestään. Kaji näyttelee Shiman itkemiskohtaukset niin vilpittömästi, että voisin vannoa näyttelijän kyynelehtineen nauhoituksissa oikeasti. Shiman rannalla saama orgasmikaan ei ole Kajin BL-levyrooleille tyypillistä pitkitettyä kimakkaa kiljumista, vain pari hiljaista ja kiihkeää henkäisyä. Rooli on samaan aikaan ihastuttavan todellisuudentajuinen sekä kauniin tunteellinen, ja ehdottomasti yksi Kajin parhaimpia äänirooleja.

Danshi 16

ANN:lle antamassaan haastattelussa Yamamoto kertoi pitävänsä BL-mangasta erityisen paljon, koska BL-tarinat muistuttavat hyvin usein sekai-kei-genreä – tarinatyyppiä, joissa on vain kourallinen henkilöitä, jopa vain kaksi. Yamamoton mukaan shounen- ja shoujosarjoissa hahmokaarti paisuu usein valtavaksi päähenkilöineen, näiden ystävineen, perheenjäsenineen ja vihollisineen, mutta BL-tarinoissa kyse on usein vain päähenkilöstä ja hänen rakastetustaan.

Sekai-kei-tarinoissa hahmot yleensä pysyvät piilossa maailmalta tarinan lopussakin, mutta Yamamoto halusi tarkoituksella poiketa normista omissa projekteissaan. Täydellisen sulkeutumisen sijaan hän halusi hahmojensa huomaavan, että kylmältä ja tuomitsevalta vaikuttava maailma onkin hyvä ja rakastava paikka. Vaikka Uchuujinissa käsitellään uhrautuvaisuutta ja Ningyoussa pelkoa omasta kelpaamattomuudesta, molemmat kertovat ennen kaikkea yksinäisyydestä ja sen musertavuudesta.

Sentai Filmworks on tehnyt urotyön ja julkaissut molemmat Kono danshi -OVAt lännessä DVD:llä. On hienoa, että valtavirtahittien lisäksi kansainvälisille markkinoille tuodaan myös tuntemattomampia, mutta yhtä kauniita töitä. Olen iloinen että tartuin tilaisuuteen, Kono danshit kun ovat parasta BL-animea, jota olen vuosiin nähnyt. Jään innolla odottamaan, mitä tulemme Yamamotolta vielä tulevaisuudessa näkemään.

Danshi 17

Explore posts in the same categories: Anime, BL

Avainsanat: , , , , , , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

4 kommenttia : “BL: Kono danshi”

  1. Kupla Says:

    Voi kiitos näiden kahden teoksen esittelystä! Katsoin juuri Ningyoun, ja pidin siitä kovin – suloinen tarina, ja voi jukra minkälaista silmäkarkkia tuo animointi ja värimaailmat ja kaikki olivatkaan :3 Täytyy ehdottomasti katsastaa myös Uchuujin!

    • Cilla Says:

      Ihanaa jos voi omalla panoksella tutustuttaa ihmisiä hienoihin asioihin, vaikka aika paljon juoniselostusta juttuun änginkin 😀 Kono danshit ovat kyllä molemmat ihastuttavia, ja itse ainakin tulen aina todella hyvälle mielelle kun niitä katselen!

      Yamamoton ohjaamaa Meganebu!-animea nyt puolet katsoneena voi sanoa sen olevan aika päätön, mutta toisaalta voisin veikata tarinan alunperinkin olleen sellainen. Ainakin Yamamoto on todella saanut käyttää sarjassa monia samoja kuvallisia kikkoja, joita Kono dansheissa näkyy koko ajan. Toivottavasti Yamamoton visuaalista tyyliä ei peitetä kokonaan mahdollisten tulevien animeprojektien kanssa, se kun on niin vinkeä ja värikäs muihin nykyajan töihin verrattuna.

  2. Wic Says:

    Oot tosi ihana! Minulla on ollut kumpikin dvd jo pitkään, mutta postauksesi lukeminen teki minut tosi iloiseksi. :3 Vaikka japanilaisilta dvd:iltä löytyikin hieman poikkeavasti tekstitys englanniksi niin hienoa, että nämä tulivat länsimaiseenkin levitykseen. Kono dansheja katsoessa minulle tuli suunnilleen juuri samat fiilikset kuin sinulle ja ennen kaikkea ”Miksei tälläista tehdä lisää?!”.
    Toivon, että Kono danshi -sarjaan ilmestyisi vielä lisää osia, koska niissä Yamamoto Soubin luovuus tuntuu pääsevän oikeuksiinsa. Meganebua olen yrittänyt katsoa, muttei se vain ole ollenkaan yhtä kiva. Oliskohan syynä ehkä Deen… :DD
    Toivottavasti Yamamoto Soubilla jää aikaa myös ihan omille projekteille…

    • Cilla Says:

      Hienoa huomata etten ihan metsään fiilisteni kanssa mennyt! Kono danshit ovat kyllä sydäntä lämmittäviä teoksia, hienoa että ne on tuotu länsimaisillekin markkinoille.

      Ymmärtääkseni Yamamoto työstää sarjaan kolmatta osaa, joka on kuitenkin kuunnelmalevy OVAn sijaan. Hän ei itse kirjoita tarinaa mutta ohjaa sen, ja siinä on tietääkseni naispuolinen päähenkilö. Oheisesta linkistä löytää lisää tietoa ja kuvia:
      http://www.animenewsnetwork.com/news/2013-09-10/3rd-this-boy/kono-danshi-project-launches-as-a-drama-cd

      Meganebu! ei ole mikään kiitollisin ohjausdebyytti, mutta ainakin se näyttää visuaalisesti juuri Yamamoton työltä. Katsotaan mitä töitä häneltä vielä tulevaisuudessa valmistuu ^^


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: