Turpaan ottamisen jalo taito

Joudun toisinaan selittelemään, etten syrji uusia sarjoja periaatteesta, vaan ne jäävät minulta näkemättä siksi, että niissä esiintyy yhä vähemmän suosikkiääninäyttelijöitäni. Jos useammissa uutuussarjoissa olisi samanlainen näyttelijäkaarti kuin vuoden 2006 Shijou saikyou no deshi Kenichissä, katselisin niitä enemmän kuin mielelläni! Kenichin roolilista on kuin kunnianosoitus poikabändivuosikymmenelle, jonka tekeleillä oma animeharrastukseni alkoi.

kenichi1

Shijou saikyou no deshi Kenichi kertoo Shirahama Kenichistä, koulukiusatusta reppanasta, joka haluaisi harrastaa itsepuolustuslajeja. Säälittävänä ruikkuna häntä kuitenkin sorsitaan armotta ja hän on koulun vitsi, jota alistavat jopa narukätiset nörtit. Tapaaminen Fuurinji Miu -tytön kanssa muuttaa kaiken, sillä Miu asuu doojoolla, jonne on kerääntynyt useita eri taistelulajien mestareita. Tullakseen vahvemmaksi Kenichi ryhtyy doojoon oppipojaksi ja altistuu viiden mestarin ankarille ja omituisille opetuksille – sikäli kun selviää niistä hengissä!

Sarja alleviivaa armottomasti, kuinka täysin lahjaton Kenichi ei saa mitään ilmaiseksi vaan saavuttaa kaikki taitonsa ankaralla puurtamisella. Anime myös onnistuu erittäin kiitettävästi siinä, ettei se anna Kenichille käyttöön mitään muuta kuin sen, mitä näemme mestareiden hänelle opettavan. Hän ei myöskään koskaan maagisesti ylitä voimassa Miuta tai muita selkeästi etulyöntiasemassa olevia hahmoja, vaan voittaa vastustajansa taktikoimalla ja noudattamalla mestareidensa neuvoja. Kenichiä inhimillistävät erityisesti jaksot, joissa hän lannistuu kovasta harjoittelusta ja alituisista selkäsaunoista ja harkitsee harrastuksensa lopettamista. Seki Tomokazu on Kenichinä tuttu energiaa pursuava itsensä – juuri sellainen 110-prosenttisella teholla toimiva patterimaskotti, jollaisena opin hänet aikoinani tuntemaan. Nopeat leikkaukset tilanteesta, tunnelmasta ja statuksesta toiseen sopivat erinomaisesti Sekille, jonka koominen lahjakkuus tulee parhaiten esille kovassa vauhdissa ja ääripäiden välillä pallottelussa.

Miu on harrastanut kamppailulajeja pikkutytöstä asti, mutta on luonteeltaan rauhallinen ja ystävällinen eikä etsi riitoja. Hän ei kuitenkaan epäröi käydä kimppuun, kun hänen ystäviään uhataan. Myös Miu pääsee toisinaan opettamaan Kenichiä, ja tätä ominaisuutta olisin mielelläni nähnyt vielä vähän enemmänkin. Yletön fanipalvelu ja isotissiläppä syö vähän hahmon särmää, ja etenkin sarjan alkupuolella hän on yllättävän pehmo ollakseen niin kyvykäs taistelija. Kawakami Tomoko (1970-2011) onkin kilteimpää ja söpöimpää itseään ylikohteliaan Miun roolissa, ja totta puhuen olisin kaivannut tytölle vähän jäntevämpää puhetapaa. Kuitenkin sarjan loppuhuipennuksen lähestyessä Miun rooli kasvaa, hänen taisteluliikkeitään nähdään enemmän ja Kawakamikin saa kiltille kimitykselle vaihtelua, kun yleensä niin siivo Miu pääsee suuttumaan ja ylittämään haasteita.

Ryouzanpaku-doojoon nokkamies on Miun isoisä Fuurinji Hayato (Arikawa Hiroshi, 1940-2011), joka korkeasta iästään huolimatta on käsittämättömän hyvässä fyysiessä kunnossa ja pystyy epäinhimillisiin suorituksiin. Hänellä on mestareista pienin rooli, ja tositoimiin Kenichin koulimisessa hän pääseekin vasta sarjan loppupuolella.

Lupsakka thaimaalainen potkunyrkkeilijä Apachai Hopachai lienee kaikkien katsojien suosikki. Hän on kiltti kuin skottivaate, muttei valitettavasti tahdo erottaa harjoitusta tositilanteesta, mitä voimansäännöstelyyn tulee. Harva se päivä Apachai iskee vahingossa Kenichiltä sielun ruumiista, mutta on myös aina eniten huolissaan, jos Kenichille tai Miulle epäillään sattuneen jotain ikävää. Apachaita esittää Ishimaru Hiroya, joka tuuttaa nenästään sympaattisen nasaalin ja korkean äänen, joka sopii paremmin Apachain luonteeseen kuin fyysiseen ulkomuotoon. Ishimaru on ihanimmillaan lipsautellessaan hupaisia apa~ -äännähdyksiä. Korostusta Apachailla ei ole, mutta toisinaan hän sekoittaa samalta kuulostavia sanoja toisiinsa ja käsittää väärin joitain japanilaisen kulttuurin käytäntöjä.

Viileä ja filosofinen Koetsuji Akisame opettaa Kenichille yhtä paljon kamppailulajistaan jujutsusta kuin ajatelmistaankin, joissa ei aina piile erityisen järkevää mietteen siementä. Runoileva ja taiteileva Akisame on myös ortopedi, joka korjailee Kenichin ja tämän hiljalleen lisääntyvien tovereiden vammoja klinikallaan, tahtoivat nämä tai eivät. Akisamea esittää Kosugi Juurouta, joka yllättää hyvisroolissa. Kosugi saa tuotua Akisamen tyyneen puheenparteen paljonkin koomisuutta vaivihkaisella myhäilyllä ja tilanteisiin nähden ylianeemisilla toteamuksilla. Hän pitää Akisamessa alati läsnä huolehtivaista ja helposti lähestyttävää kunnioitettavuutta, perheenpäälle ominaista lämminhenkistä arvokkuutta.

Karatea Kenichille opettaa kaappimainen Sakaki Shio, joka näkee epätoivon vimmalla räpiköivässä mutta lannistumattomassa Kenichissä vähän itseään. Viinasta pitävä Sakaki on Akisamea useammin naurun aihe, vaikka hänen auktoriteettinsa lajinsa osaajana ei hätkähtäisi meteoriitin törmäyksestäkään. Sakaki ja Akisame muodostavat yhdessä veikeän setäkaksikon, joka huvittuneena seuraa sivusta oppipoikansa pyristelyä toivottomilta tuntuvissa taisteluissa. Vaikka etenkin Sakaki saa suurta iloa Kenichin heikkouden ja lahjattomuuden korostamisesta, on hänen luottamuksensa Kenichin kehitykseen lujin ja hänen nautintonsa tämän voitoista suurin. Sakakin ääninäyttelijä on karski mutta lämminääninen Ishizuka Unshou. Vaikka tutustuin Ishizukaan alkujaan keski-iän ohittaneiden setien rooleista muun muassa Pokémonissa ja Paranoia Agentissä, pidän hänestä enemmän Sakakin kaltaisten, raskasrakenteisten mutta nuorekkaiden miesten rooleissa. Niissä hänen äänestään löytyvä luontainen vetovoima ja karismaattisuus pääsee oikeuksiinsa paremmin kuin leppoisina taattoina.

Shijou saikyou no deshi Kenichi kokoaa yhteen ihanimmat matalaääniset miehet; Kosugin ja Nakatan seuraan liittyy Kenichin isänä rakastettava Gouri Daisuke ja sarjan lopussa vielä ihana Ootsuka Akio, joka pääsee esittelemään laajaa muuntautumistaan leppeästä hilpeydestä karmivaan pelottavuuteen.

Ma Kensei on kaikkien kiinalaisten kamppailulajien taitaja, likainen mutta pohjimmiltaan jopa varsin isällinen pikkumies. Hän opastaa Kenichiä paitsi kiinalaisissa lajeissa, myös siinä taisteluista vaikeimmassa eli rakkaushuolissa. Vaikka tuskin kukaan Ryouzanpakun mestareista on sokea Kenichin ihastukselle Miuta kohtaan, on Kensei ainoa, joka suoraan ojentaa Kenchille avuja tytön sydämen valloittamiseksi. Vaikka tuhman Kensein metodit ovat toisinaan arveluttavia, on hänen halunsa auttaa Kenichin tunne-elämää oikeastaan todella hellyttävää – ja kun sarjassa käy ilmi, että Kenseillä on omaa perhettä meren toisella puolen, tuntuu hänen menettelynsä myös loogiselta; hän on itse nuoruudessaan kokenut lemmen leiskunnan ja haluaa myös Kenichin päätyvän omassa ihastuksessaan onnelliseksi. Vekkuli Futamata Issei esittää Kenseitä hyvin erottuvalla äänellään, joka onnistuu salakavalasti vaihtumaan kääkkämäisestä pimuintoilusta viisaaseen ja vilpittömän avuliaaseen neuvontaan. Usein Kensei naamioikin jonkin arvokkaan neuvon tavanomaiseksi hölmöilykseen.

Kenichin opettajista ainoa nainen on kaikenlaisten aseiden mestari Kosaka Shigure. Kliseiden vastaisesti Shigure ei kuitenkaan ole äitihahmo, joka opettaisi niitä turvallisia tapoja kaatua, vaan kenties koko joukon hassahtanein ja vaarallisin yksilö. Harvasanainen Shigure syö yksin katolla hiiriystävänsä kanssa, tervehtii vieraita roikkumalla pää alaspäin ovella ja ratkaisisi useimmat ongelmat parilla kusarigaman heilautuksella. Noto Mamiko näyttelee Shigurea lakonisella, pehmeällä äänellä, joka pysyttelee suppealla ja matalalla äänialalla. Shigure jättää omituisen tauon aina lauseensa viimeisten tavujen väliin, aivan kuin olisi unohtamaisillaan, mitä oli sanomassa. Hänen äänensävynsä kuulostaakin siltä, että hänen ajatuksensa harhailevat alituiseen ja pysyvät vain juuri ja juuri kasassa keskittyneinä kulloisenkiin aiheeseen. Shiguren aliarvioiminen kuitenkin kostautuu karvaasti, sillä kaikkien mahdollisten aseiden käyttämisen (ja niiden piilottamisen) lyömätön priimus peittoaa koko joukon aseistautuneita uhittelijoita vaikka pelkällä riisikauhalla.

Jos Kenichin kannustajien ääninäyttelijät ovat pelkkiä tähtiä, niin jopa vielä komeampi kaarti asettuu hänen vastustajikseen. Kenichin kamppailtavien listan aloittavat Yao Kazuki ja Ookawa Tooru pohjimmiltaan rehteinä mutta lavealle tielle eksyneinä sporttitaistelijoina. Heitä komentaa syötävän seksikkään Takayama Minamin esittämä Nanjou Kisara, varsinainen villikissa tytöksi, joka potkii ensin ja potkii sitten vielä vähän lisää. Kisara kuuluu melko naurettaviin mittapuihin kasvavaan koulumafia Ragnarökiin. Ragnarökin eliittiin kuuluu Kisaran lisäksi seitsemän muuta (selvästi täysi-ikäistä) lukiolaista, jotka ovat kaikki suorastaan kuolettavan vaarallisia tappelijoita.

Ragnarökin kirjavasta kerhosta löytyy muun muassa Horikawa Ryoun esittämä Hermit, joka elää kaksoisroolia koulun hymypoikana ja katkerana, yksinäisenä kostajana. Horikawa suoriutuu kaksijakoisesta osastaan upeasti, ja mehukkaita ovat etenkin hänen dramaattisen raivokkaat purkauksensa. Hermitin molemmissa persoonissa on ajoittain mukana vähän hupsuuttakin, ja lapselliseen sävyyn mököttävä tai ujosti mutiseva Horikawa saa söpöysmittarin käymään ylikierroksilla. Fujiwara Keiji -parka on jälleen nakitettu limaiseksi lieroksi, joka luonnollisesti kantaa lisänimeä Loki. Loki säätää ja juonii ja vetelee naruista, muttei loppujen lopuksi tee juuri mitään korkeimman omakätisesti. Hän on varsinainen kaikkia vastustava antivoima, mutta hänen kieroilunsa saa lopulta mitä sopivimman päätöksen. Maailman seksikkäin mies Nakata Jouji vaikuttaa varsin epätyypillisessä roolissa kylmäverisenä, itseoppineena tappelupukarina. Nautinto on kuitenkin suuri, kun Nakatan muutoin taustalla pysytellyt hahmo päättää osoittaa, mistä Berserker-nimitys juontaa juurensa. Madono Mitsuaki esittää koomista, musiikin säännöillä taistelevaa Siegfriediä.

Ragnarökin pääjehu, mies kaikkien takana, on Odin-koodiniminen nuorukainen. Mystiselle silmälasipäälle äänensä lainaa viettelevä Narita Ken, jonka hekumallinen laskelmointi saa Odinin yhteisestä historiasta johtuvan Kenichi-pakkomielteen kuulostavan joltain aivan väärältä… Hänen kryptiset vihjailunsa Kenichin kanssa tehdystä vanhasta lupauksesta poikivat hänelle minulta välittömästi lempinimen ”Mukashi no boyfriend”. Odinin taustatarina, taistelutekniikka ja kehitys henkilönä on sarjan överein, ja Narita antaa paukkua kaikella hahmon ansaitsemalla mahtipontisuudella. Hänen näyttelemisessään on hurjaa viehätysvoimaa ja hänen melodramatiikkaansa on ilo kuunnella.

Erityismaininnan ansaitsee vielä suosikkihahmoni Niijima Haruo. Erästä Star Trek-hahmoa muistuttava ylimielinen luokkatoveri on Kenichin mielestä selvä alienidemoni, ja tämä käyttäytyykin aika ajoin lempinimelleen uskollisesti. Niijima on aluksi Kenichin kiusaaja, mutta keksii saavansa tästä arvokkaan liittolaisen, kun Kenichin kyvyt Ryouzanpakun oppilaana kasvavat. Niijima pelaa päällään ja onnistuu hankkimaan itselleen pelottavan henkilön maineen, vaikka tuskin pärjäisi rehdissä tappelussa edes kärpäselle. Jatkuvaan propagandaan, kiristykseen ja häiriköintiin tukeutuva älykkö on yhtä hulvaton kuin vastenmielinenkin. Niijimaa näyttelee Yamazaki Takumi, joka muistuttaa äänimateriaaliltaan niin paljon edesmennyttä Shiozawa Kanetoa, että hänen kuuntelemisensa oli pitkään erittäin hämmentävää. Yamazaki pärjää kuitenkin herkullisessa roolissaan ihan omilla ansioillaan ja tekee yhden sarjan nautittavimmista roolisuorituksista.

Hulppean näyttelijäjoukkonsa lisäksi Kenichi on myös sarjana erittäin viihdyttävä ja hauska. Mangaversio jatkuu yhä ja vuonna 2012 tuotettiin TV-sarjalle jatkoksi puolen tunnin OVA, jossa on niitä välttämättömiä muutoksia (Miu ja pappa-Fuurinji) lukuun ottamatta kaikki samat vakinäyttelijät. Hassunkurista animea vinksahtaneista kamppailulajeista sopii suositella kaikille.

Explore posts in the same categories: Seiyuu, TV-sarjat

Avainsanat: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: