Syväluotaus: Paheiden terälehdet

Valitettavan tyngäksi jäänyt Tracon VI sai minut musikaalituulelle. Tehän tiedätte, että Sakura taisen on upea, siihen perustuvat musikaalit ovat huikeita ja Takano Urara sulattaisi napajäätiköt kuumuudellaan. Eiköhän siis paneuduta yhteen Sakura taisen -musikaalien hienoimmista musiikkinumeroista ja tämänhetkiseen lempikappaleeseeni tuoteperheen lauluista, Shin Saiyuukin Akutoku no hanabiraan.

Sakura taisenissahan Tokiota demonisilta voimilta puolustavat sotilaat pitävät julkisivunaan Takarazukan kaltaista teatteria. Sakura taisen -musikaaleissa siis seiyuut esittävät Sakura taisen -hahmoja, jotka esittävät teatteriryhmän kulloisenkin näytelmän hahmoja. Tyypillisesti musikaalin ensimmäinen puolisko on Sakura taisen -hahmoja käsittelevä tarina ja toinen sitten show within the show.

Shin Saiyuukissa tämä show on luonnollisesti Matka länteen, kiinalainen tarina Xuanzang (jap. Sanzou) -munkista, joka lähtee pyhiinvaellusmatkalle Intiaan hakemaan buddhalaisten pyhiä kirjoituksia. Pyhän miehen lihan syöminen antaa kuuleman mukaan youkaille kuolemattomuuden, joten Sanzoun perässä on laumoittain demoneita. Jonossa on myös demonikunkku Gyuumaou, jota esittää Sakura taisenissa Maria Tachibana ja tosielämässä Takano Urara. Akutoku no hanabirassa Gyuumaou joukkoineen pieksee Sanzoun (Soletta Orihime eli Okamoto Maya) seurueen leikiten ja vie munkin mukanaan.

Shin Saiyuuki on täynnä muikeita musiikkinumeroita, kuten tuoteperheeltä sopii odottaa. Vaikka kappaleet eivät ole kaikki samasta muotista, Akutoku no hanabira poikkeaa yhä selvästi tyyliltään muista. Sen jatsahtava svengi, jammaavat demonisotilaat ja herkullinen solisti luovat erottuvan ja mieleenpainuvan kokonaisuuden.

Takanon Gyuumaou hallitsee suvereenisti koko kohtausta. Sanzoun suojelija, ydinräjähdystäkin voimakkaampi Son Goku (Kirishima Kanna, Tanaka Mayumi), on helposti piessyt kaikki aiemmat vastukset, muttei kykene hipaisemaankaan Gyuumaouta. Muiden taistellessa ja riehuessa Gyuumaou kävelee tyynesti ympäriinsä ja tekee ihan mitä huvittaa.

Ja entäs se laulu! Alkusäkeissä Takanon äänessä on ihana, tupakansavun verhoamaan yöklubiin sopiva sävy. Ensimmäiseen säkeistöön siirrytään hiljaisen pahisnaurahduksen kautta (0:26), ja sen joka säe on täynnä asennetta ja voimaa. Meno vain kovenee toisessa säkeistössä, kun Gyuumaou laulaa säkeensä intiimisti vasten Sanzoun kasvoja (1:57) ja sivelee tämän kättä äänensävyn vaihdellessa hellästä tylyyn (2:14). Ei voi korostaa kylliksi, kuinka suuri osa kohtauksen vaikuttavuudesta tulee Gyuumaoun ja Sanzoun vuorovaikutuksesta. Demoniruhtinas riepottelee kauhistunutta munkkipoloa vaivatta ympäri lavaa ja leikittelee julmasti saaliillaan: päästää tämän menemään vain ottaakseen uudestaan kiinni (2:01), vie tämän omaisuutta täysin pokkana (2:46-2:50), matkii tämän liikkeitä (2:04) ja lausuu jatkuvasti ironisia hellyydenosoituksia. Tuo ”Come on, Sanzou!”-huuto (0:49) on niin kutsuva ja samaan aikaan niin pilkallinen.

Kappale on puhdasta vittuilua. Ei riitä, että Gyuumaou nappaa Sanzoun, vaan hänen täytyy vielä murskata riemuisasti tämän usko ja koko maailmankuva. ”Sinäkö muka pelastaisit maailman? Mikä vitsi!” hän laulaa heti alussa (0:13) ja jatkaa huomauttamalla, ettei ihmisiä pelasteta ja vankiloita tehdä tarpeettomiksi rukouksilla tai pyhillä kirjoituksilla. ”Kuinka monta pelastat heittämällä pois kaiken omaisuutesi?” Gyuumaou väittää sekä maailmaa että Sanzoun matkatovereita tekopyhiksi. Kaiken ivan päälle hän kehtaa vielä laulaa: ”Onpa hyvä, että kohtasimme! Sanzou-san, sinä olet mahtava!” (Tai kuten Myy sen kääntää: ”Sanzou-san, olet sinä aika ihana!”)

Pilkan huippu saavutetaan kappaleen loppupuolella (3:03), kun Gyuumaou käskee Sanzouta lausumaan rukouksiaan ja toistaa itse ivallisesti buddhalaista namuamidabutsu-rukousta. Sanojen lausuminen itsessään on pyhä teko, ja yleisö on aiemmin nähnyt Sanzoun käännyttävän Gyuumaoun kätyrit Kinkakun ja Ginkakun hyviksi rukouksen avulla. Gyuumaoun hokema on siis törkein mahdollinen rikkomus, eikä pyhien sanojen lausumisella ole häneen vaikutusta. Hän osoittaa teoillaan sen, mistä laulaa: rukouksilla ei maailmaa pelasteta. Sanzou puistelee päätään ja vajoaa alas epätoivoissaan – hän ei pääse pakoon Gyuumaoun loukkaavia sanoja, jotka satuttavat häntä enemmän kuin mikään fyysinen isku. Ei ihme, ettei hän myöhemmin vankeudessaan edes kykene lausumaan rukoustaan, vaan laulaa: ”Olen epäileväinen tätä maailmaa kohtaan… Olen alkanut epäillä ihmisten sydämiä.” Okamoto Maya ansaitseekin ehdottomasti osansa kehuista. Hän tuo Sanzoun hämmennyksen, kauhun ja epätoivon täydellisesti esiin joka sekunnin ajan.

Gyuumaoun roolia ei kuitenkaan olisi voinut tehdä kukaan muu kuin Takano. Hänen laulutaitonsa ja voimakas äänensä kohottavat kappaleen huippuunsa, ja hänen uskomattoman sävykäs roolisuorituksensa hioo ivan kärjen terävimmilleen. Energiaa riittää aivan loppuun asti – Gyuumaoun wouwouwou-huudot kailotetaan ilmoille aivan täyttä kurkkua (3:20). Vielä kappaleen viimeiset hetketkin iskostavat Gyuumaoun katsojien mieliin: hän työntää mielistelevät kätyrinsä pois (3:33), tanssahtelee lavan etualalle ja urahtaa vielä lopuksi koomiseen vivahtavan, mutta niin machoa itsevarmuutta uhkuvan ”Oh yeaah!”-lausahduksen. Kyllä yleisö kaiken tämän jälkeen uskoo, että tässä on pahis, joka nujertaa hyvikset ylivoimaisesti niin fyysisesti kuin henkisestikin. Tämä kohtaus tekee Shin Saiyuukin Gyuumaousta unohtumattoman hahmon ja on yksi upeimmista Takano Uraran esityksistä. Ja parhaiten se onnistuu tietenkin kontekstissaan – koko musikaali on ehdottomasti katsomisen arvoinen!

Explore posts in the same categories: Anison, Musiikki, Seiyuu, Syväluotaus, Teatteri

Avainsanat: , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

2 kommenttia : “Syväluotaus: Paheiden terälehdet”


  1. […] alkua odotellessa voi fiilistellä teemaan sopivalla, aiemmin julkaistulla Syväluotauksella makeasta Sakura taisen -biisistä Akutoku no […]


  2. […] Sakura taisen -tuoteperheen pahislaulu käsiteltiin kerran blogissamme muuten vain, emmekä tohtineet valita samaa – joskin erittäin […]


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: