Syväluotaus: Autuus, nimesi on Tanaka Hideyuki

Tänäkin päivänä komeaa uraa ajava Tanaka Hideyuki oli yksi ensimmäisistä seiyuuista, joita animeharrastuksen aloittaessani kuulin ja tunsin nimeltä. Se johtunee X the MoviestaHopeanuolesta ja Ai no kusabista. Vaikka nimi takasi aina laatujälkeä, aloin toden teolla rakastaa miestä varmaan vasta Saint Seiyan myötä. Sen jälkeen Tanaka on aina ollut ääliövarma aaawwww-ärsyke. Nykyään sitäkin enemmän, kun keväällä satuin kaivelemaan kovalevyni syövereitä ja löysin kaksi Angelique-kyarasonia, jotka aikoinani Tanakan takia latasin, kuuntelin, totesin kivoiksi ja unohdin. Nyt etenkin kappaleista toinen, Sekai de tatta hitotsu no basho e ~home green home~, aiheutti varsin erilaisen reaktion: OMFG WHAT IS THIS I DON’T EVEN

(suositellaan kuunneltavan hiljaisessä ympäristössä, kuulokkeista ja nupit kaakossa)

Miehen lauluäänihän on silkkaa suklaata! Mikä täyteläisyys, mikä intensiivinen väri! Tiedättehän, miten joidenkin amatööri- ja oikeidenkin laulajien äänet vuotavat? Tanakan jylhä baritoni on niiden vastakohta; se täyttyy. Kyllähän hänen tekniikastaan kuulee ammattimaiset puutteet – esimerkiksi vibrato on tuskin kuuluva, vieno värähdys – mutta sillä ei kokonaisuudessa ole väliä, kun sävelpuhtaus ja tulkinnan väri toimii niin kauniisti. Miten jonkun ääni voikaan näin tihkua isällistä rakkautta, lämpöä, hellyyttä ja auringonpaistetta? Erityisen herkkä olen Tanakan kinuskisille takavokaaleille, jotka saavat jonkin resonoimaan rintalastani alla. Älä nyt vain pumppu pakahdu…!

Sekai de tatta hitotsu no basho e’ssa on lähes kokonaan akustinen säestys. Pianon, viulun, akustisen kitaran ja hiljaisen rumpukompin lisäksi taustalla hymisee hiljaa basso ja sähkökitara helähtää silloin tällöin. Aivan alussa sähkökitaran näpäytys tuo mieleen linnun äänen. Pesänsä parissa ahkeroiva lintu muistuttaakin jotenkin kotioloista, vaikka siivekkäitä näkyy kaikkialla. Rento, kevyt säestys on kutakuinkin täydellinen aisapari laulajalle, eikä se koskaan vie tältä huomiota vaan tukee ja antaa tälle tilan täysin.

Verrattuna siihen toiseen Clavisin kyarasoniin, Sennen no yakusokuun, Tanakan ääni on Sekai de tatta hitotsu no basho e’ssa kepeämpi ja korkeampi sekä vähemmän miksauspöydässä sorkittu. Se on siten inhimillisempi ja intiimimpi verrattuna Sennen no yakusokun etäiseen soundiin.

Juuri intiimiä Tanakan laulu onkin heti alusta asti. Hän laulaa vain ja ainoastaa kuuntelijalle. Ensimmäistä kertaa kuulen laulajan lähestyvän kuuntelijaa näin aidosti! Joka toinen maailman laulunteksti on toisessa persoonassa, mutta onko yksikään niistä koskaan tuntunut lauletun juuri sinulle? Ensimmäinen säkeistö on hyvin hempeä ja lohdullinen ja vetää unlemien väsyttäneen kuuntelijan lempeästi mukaansa. Tanakan ääni voimistuu varoen kertosäettä kohti, ja kertosäkeessä mies laulaa koko rintakehällään, maailmaa syleillen. Ääni on tumma mutta pehmeän vaivaton. Se kuulostaa kumpuavan helposti valtavasta tilasta, ja siinä on koko ajan positiivinen, vilpittömän optimismin ja myötätunnon väri. 

Toisessa säkeistössä tunnelma muuttuu unenomaiseksi, kun sointumaton sijaan piano pimputtelee kahdeksasosia laulun taustalla, ja Tanaka maalailee entistä varmemmalla äänellä kuvia kotiinpaluusta. Säkeistön jälkipuoliskolla Tanakan ääni puhkeaa sydänjuuria nykivään intensiivisyyteen hänen laulaessaan ihmisten vaeltavan olemattomuuksien perässä unohtaen taustansa. Melankolian aavistus kääntyy säkeistön lopussa leikkisäksi toiveikkuudeksi, joka leviää hymyksi kertosäkeessä, jossa ylistetään kodin ainutlaatuisuuden pysyvyyttä.

Edes välisoitto ei vie spottia laulajalta, vaan siinä on lievän jännittynyt tunnelma. Viulusoolon tilapäiset muunnossävelet luovat odottavaa sävyä, ja kaksiportaisesti laskeva sävelkulku synnyttää jännitteistä build-uppia, kuin säestys vain odottaisi laulajaa takaisin. Kun Tanaka odottelevan välisoiton päätyttyä palaa ääneen, säestystä ei enää edes kuule; laulajan rakkaudesta valettu ääni ja sävy täyttää tajunnan kokonaan. Tanakan uppoutunut tulkinta piirtää lyriikoiden kuvaamat maisemat kuulijan mieleen kauniina ja elävinä ja vihreinä, vaikkei kotikonnuilla todellisuudessa olisikaan jokia tai vuoria. (Ai niin, näen musiikin väreinä. Tämä kappale on – yllättäen -vehmaisen vihreä, jota leikkaa kotoinen pähkinänruskea.) Viimeisen kertosäkeen ”sekai de tatta hitotsu no” -säkeessä väreilevät takavokaalit saavat minut melkein itkemään ihastuksesta! Tanaka kuulostaa tässä herkistyvän entisestään ja hänen äänensä on pelkkää hellyyttä, aivan kuin hän laulaisi omalle lapselleen.

Viimeisessä kertosäkeessä kuuluu myös korkea, todella suloinen viulun hele, joka poikkeaa aiempien kertsien säestyksestä. Tässä lopussa se korottaa tunnelman lopulliseen taivaalliseen korkeuteensa, joka jatkuu kappaleen päätyttyäkin. Biisin henki ei lopussa laskeudukaan, vaan säilyy kirkkaana ja virkistävänä, lempeänä henkäyksenä kuulijan korvissa. Vaikka sävellaji ja lyriikat ovat koskettavia, tunnelmointi on epäilemättä positiivista, kuten ovat myös useimpien muistikuvat kodista ja lapsuudesta.

Koko kappale on kuin lämmin halaus; Tanakan laulaessa äidin sylistä voi melkein tuntea jonkun kädet ympärillään. Biisi herättääkin haikean mielihalun mennä kotiin. Onneksi en kuunnellut sitä viime kesänä Englannissa – olisin parkunut koti-ikävääni yöt ja päivät.

Explore posts in the same categories: Anison, Seiyuu, Syväluotaus

Avainsanat: , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

4 kommenttia : “Syväluotaus: Autuus, nimesi on Tanaka Hideyuki”

  1. Elli Says:

    Ensinnäkin: ihana, IHANA, laulu! Olisiko mitään mahdollisuutta siun lähettää sitä?
    Mie totaalisesti sulin, ja vähän itkinkin, oli nimittäin ollut huono yö. ^^’
    Tuli semmoinen olo, ettei halua biisin loppuvan.

    Muutenkin todella hyvä syväluotaus äänestä ja laulusta. Ihana luettava heti aamusta. Hups, riimi.
    Tällaista lisää, kiitos. ❤


  2. […] reviteltävää riitti jopa enemmän Latellia esittävälle Tanaka Hideyukille, jota rakastan aika paljon. Tyypillisesti kilttejä setiä ja isiä näyttelevä Tanaka astui roimasti ulos raameistaan […]


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: