Uusinta uutta: Summer Wars

Suomen teattereissa nähtävät animepiirrosleffat ovat lähes poikkeuksetta Ghibliä. Muita animaatioita tuodaan yleisön eteen lähinnä Rakkautta & Anarkiaa -elokuvafestivaalin kautta. Näin on myös Hosoda Mamorun 2009 ohjaaman Summer Warsin laita. Hosoda on niittänyt mainetta 2006 ilmestyneellä Toki wo kakeru shoujolla (länsimaissa The Girl Who Leapt Through Time), ja Summer Wars on jatkanut miehen voittokulkua. Elokuva voitti R&A:n Finnkino-yleisöäänestyskilpailun ja pääsi teatterilevitykseen 25.2.

Nuori matikkanero Koiso Kenji ylläpitää ystävänsä Sakuma Takashin kera kesätöikseen OZ-virtuaalimaailmaa. OZissa toimivat lähes kaikki yhteiskunnan palvelut, ja siellä voi esimerkiksi jutella ihmisille ympäri maailman, pelata pelejä ja ottaa osaa kamppailuturnauksiin. Kaksikon senpai Shinohara Natsuki tarjoaa pojille toista kesätyökeikkaa: hän tarvitsee seuralaisen isomumminsa Jinnouchi Sakaen 90-vuotiskemuihin. Kenji lähtee Natsukin kanssa Uedaan tämän vanhan, kunnioitettavan suvun asuinsijoille. Siellä hänelle selviää, että Natsuki haluaisi hänen esittävän poikaystäväänsä muutaman päivän ajan. Kenji esitellään sukulaisparvelle, ja taloon pöllähtää kutsumatta myös suvun musta lammas, Sakaen miehen avioton poika Wabisuke.

Juhlavalmisteluille tulee äkkiloppu, kun Kenji dekoodaa yöllä saamansa salamyhkäisen tekstiviestin. Aamulla OZiin on hakkeroitu, ja Kenjin palkilla sensuroitu pärstä keikkuu tv-uutisissa. Nuorten petos selviää, ja Kenji alkaa selvittää tapausta yhdessä Sakuman sekä Natsukin serkun, OZin kamppailukuninkaan Kazuman kanssa. OZin valloittaja osoittautuu tekoälyksi nimeltä Love Machine, joka kaappaa itselleen miljoonittain tilejä ja sekoittaa elämän myös todellisessa maailmassa. Ennen pitkää homma käy henkilökohtaiseksi, eikä eniten silloin, kun Wabisuke paljastuu Love Machinen luojaksi. Suku päättää esi-isiensä tavoin ryhtyä toivottamalta tuntuvaan sotaan ja yhteispelillä nujertaa häirikköohjelman.

Tulevaisuuden nykypäivän Internet

Televisioanimeen tottuneelle ison budjetin leffat ovat aina yhtä makeaa silmänruokaa. Madhouse-studion animoima Summer Wars pursuaa yksityiskohtia – OZin käyttäjien viestit ja turvakoodauksen ratkaisu ovat vain muutamia esimerkkejä – ja toimintakohtaukset OZissa hivelevät silmiä niin, ettei kehtaisi räpäyttääkään. Hahmot ovat tunnistettavasti Evangelionista tutun Sadamoto Yoshiyukin käsialaa, ja Matsumoto Akihikon musiikki on mukaansatempaavaa. Itseäni OZin kaltaisen virtuaaliympäristön toiminta jää kuitenkin aina mietityttämään – kyllä kai jonkun voi vangita vedellä täyttyvään huoneeseen todellisuudessa, mutta että internetissä?

Natsuki, Kenji, Kazuma ja takarivissä kuumapäinen pikkuserkku Shouta tutkivat OZin mysteeriä.

Japanilaisissa kokoillan piirroselokuvissa kuullaan jostain syystä harvakseltaan ammattiseiyuuita, jollei kyseessä ole animesarjaan liittyvä leffa. Summer Wars ei ole poikkeus, vaan siinä esiintyy vain muutama seiyuu. Kenjin äänellä Kamiki Ryuunosukella on aiempaakin kokemusta ääninäyttelemisestä: hän debytoi Henkien kätkemän vauvan roolissa ja on sittemmin esiintynyt useissa piirrosleffoissa. Suomalaisille tuttu on toisen Miyazaki-leffan Liikkuvan linnan Markl, ja lisäksi hänellä on päärooli Ghiblin uusimmassa elokuvassa, Kätkijät-lastenkirjoihin perustuvassa Karigurashi no Arriettyssa. Kamikin hentoinen kuusitoistavuotiaan ääni tekee Kenjistä ujon, suloisen nörttipojun. Varautunut nuorukainen ei juuri korota ääntään edes taiston kovimmassa tuoksinassa, vaan päästää tunteensa valloilleen lähinnä noloissa tilanteissa. Kenjin sisimmässä piilee silti päättäväinen sielu, matikkatehtäviä kun ei ratkaista luovuttamalla.

Natsukia esittää Sakuraba Nanami, gravure idol, joka on esiintynyt myös tv-draamoissa, esimerkiksi Twin Spicassa. Ei siis yllätä, että hänestä kuulee selvästi ensikertalaisuuden ääninäyttelijänä. Sakuraban ääni onkin vilpittömän tavallinen nuoren tytön ääni, mikä korostaa hahmon tavallisuutta erikoisista sukujuurista huolimatta. Natsukin valheet poikaystävän olemassaolosta, jotta isomummi saisi voimaa tervehtyä, ja yritykset saada Wabisuke takaisin perheen pariin kertovat, että suku on tytölle tärkeä. Tunteikkaissakaan kohtauksissa Sakurabasta ei ole valittamista. Kenties häntä kuullaan vielä tulevissakin piirroselokuvissa.

Kazuman avatar King Kazma on OZin rankin taistelija.

Pari leffan näyttelijöistä onkin jo Toki wo kakeru shoujosta tuttuja. Kazumaa näyttelevä Tanimura Mitsuki esitti Tokikakessa Fujitani Kahoa. Vaikka kolmetoistavuotiaalla Kazumalla kuuluukin olla vielä piipittävä lapsiääni, Tanimura hämmensi minua ensimmäisellä katsomiskerralla niin, etten ollut varma hahmon sukupuolesta. Tanimura saa silti välitettyä hyvin hahmon eristäytyneisyyden tunteettomalla äänensävyllään. Kun Love Machine onnistuu yhä uudelleen pieksemään King Kazman, Kazuman jopa säälittäviltä kuulostavat raivonpurkaukset muistuttavat, että tämä on taidoistaan huolimatta vasta nuori poika, joka yrittää jo tosissaan täyttää odotukset Jinnouchin suvun miehenä suojelemalla perhettään. Pienemmässä roolissa Natsukin urheiluhulluna tätinä Yumina kuullaan Naka Riisaa, jonka ensikosketus ääninäyttelemiseen oli Tokikaken päähenkilönä.

"Pystyt kyllä siihen!"

Matriarkka Sakaen roolissa on sopivan ison kaliiperin näyttelijä, yakuzaleffarooleistaan kuulu Fuji Sumiko. Yhdeksänkymppinen Sakae on perinteinen samuraisuvun rouva, joka hallitsee klaaniaan rautaisella auktoriteetillä. Yksinvaltiudesta huolimatta hän on myös lempeä ja viisas äitihahmo, joka katastrofin sattuessa ryhtyy soittamaan vuosikymmenien varrella tapaamilleen ihmisille (kaikki korkeissa asemissa tietysti) ja rohkaisemaan heitä. Sakae on perheen koossa pitävä liima, jonka maailmankatsomus nojaa vakaasti kunniakkaan suvun historiaan ja yhteisön tärkeyteen. Erityisesti hänen ja Wabisuken välinen suhde on hellyttävä, sillä hän kasvatti tämän ja piti tätä aina itsestäänselvästi perheenjäsenenä. Sakaen arvot joutuvatkin koetukselle, kun Wabisuke hymyillen kertoo hänelle kehittäneensä Love Machinen häneltä saaduilla rahoilla ansaitakseen takaisin perheen rikkaudet. Sakaen kasvoilta näkee sydäntäriipivän järkytyksen ja pettymyksen, mutta hän vetäisee muitta mutkitta esille naginatan ja on valmis vaikka itse päästämään Wabisuken päiviltä hyvittääkseen tämän teot.

Tuota omistautuneisuutta ei voi kuin ihailla.

On hyvä veto, että Sakaen ääntä ei tehdä vahvasti karrikoiden, kuten animemummojen yleensä käy. Rooliin on onnistuneesti valittu näyttelijä, jolla on samankaltaista painoa kuin hahmollaan. Fujia kuunnellessa todella uskoo, että tässä on kunnioitettava suvun pää, ja äänestä kuultaa tarvittaessa myös lempeys. Sakaen harvahampainen nauru taas on tätimäisen koominen. Se tuo hahmoon rennon puolen, jota välillä huvittaa pilailla toisten hermostuneen jäykistelyn kustannuksella. Sakae on suvun ehtymätön voimavara syvimmässäkin kriisissä, ja Fuji välittää sen erinomaisesti.

Natsuki suostuttelee tuhlaajasetäänsä palaamaan.

Hankalaa mutta pohjimmiltaan hyväksyntää hakevaa Wabisukea esittää Saitou Ayumu, pitkän linjan livenäyttelijä, joka on ehtinyt esiintyä niin teatterissa, elokuvissa kuin tv-draamoissakin. Saitoun roolisuoritus on elokuvan nautinnollisimpia. Hänen äänensä on hienosti yhtaikaa lämmin ja kolkon karhea – hahmo on sekä vetoava että etäinen ja erillään muista. Alkupuolen välinpitämätön tasaisuus on hyvä kontrasti myöhemmille suurille tunteille.

Toki niitä seiyuuitakin on leffassa pari. Isoin rooli on Kazuman isoisällä Mansukella, jota esittää veteraani Nagai Ichirou. Mansuke on opettanut tyttärenpojalleen shourinji kenpouta, minkä ansiosta tämä menestyy OZin kamppailuturnauksissa, ja on kiivaimmin lähdössä sotaan Love Machinea vastaan. Nagain ääni jytisee tanakan papan roolissa uskottavasti ja vetää koomiset kohtaukset luonnollisesti sopivan suureellisesti. Ohimennen kuullaan myös Tamagawa Sakikoa Natsukin tädin Rikan osassa. Muutkin elokuvan näyttelijät suoriutuvat työstään hyvin niin, että lopputuloksena on tasainen äänimaailma.

Onpas rakastavan näköinen masiina.

Leffan suomenkielinen tekstitys on oikein onnistunut. On kyllä aina yhtä hölmöä nähdä hahmojen käyttävän teksteissä toistensa nimiä, kun alkuperäisraidalla kuuluu selvästi ”senpai”, mutta minkäs teet, kun ilmaisulle ei ole olemassa suomenkielistä vastinetta. Enemmän potuttaakin se, ettei elokuvaa ole vieläkään siunaantunut esitettäväksi muualle kuin pääkaupunkiseudulle, vaikka Finnkino-palkinto lupasi valtakunnallisen levityksen. Kuinkahan köykäinen vääjäämättömästä DVD-julkaisusta tulee?

Jinnouchin klaani sotajalalla.

Tarina ilkeästä tietokoneviruksesta, joka uhkaa sankareita ydinkatastrofilla ja joka nitistetään lopulta katsojien yhteispelillä, muistuttaa itse asiassa kovasti Hosodan vuonna 2000 ohjaamaa Digimon Adventure – Bokura no War Game -elokuvaa. Summer Warsissa ei päästä helpolla, vaan Love Machine nostaa panoksia kerta toisensa jälkeen, ja voittoon vaaditaan huomattavasti suurempi armeija kuin yksi uedalaisklaani. Katsojan kynnet pureutuvat yhä syvemmälle penkinpehmusteeseen, kun sankarimme ajetaan yhä pahempiin tilanteisiin. Taistelu huipentuu huipentumistaan aivan loppuun saakka.

EPIC KOI KOI

Vaikka futuristinen teknologia on suuressa osassa, Summer Wars on ennen kaikkea elokuva perinteisestä maailmasta, perijapanilaisesta yhteisöllisyydestä. Kiireisten vanhempien poika Kenji tuntee aluksi olonsa ikäväksi vieraan väkijoukon keskellä, mutta yhteisön lämpö ja eloisuus voittaa hänet nopeasti puolelleen, ja hänestä tulee osa perhettä. Itselleni suurperheen lapsena tulee suorastaan kodikas olo, kun Jinnouchien pramea talo pursuaa ihmisvilinää. Sen upeampaa tunnetta saa hakea, kun näkee ihmisten yhdistävän voimansa selvittääkseen mahdottomilta tuntuvat esteet, ja hyvä mieli säilyy pitkään elokuvan loputtua. Länsimaisessa kilpailuyhteiskunnassa Summer Wars on raikas tuulahdus me-henkeä, jossa perhe ei tarkoita ainoastaan ydinperhettä, vaan koko sukua, jonka tukeen voi luottaa toivottomissakin taisteluissa. Sopiakseen joukkoon ei tarvitse olla Tokion yliopiston alumni. Riittää aivan hyvin, että on oma matikkanörtti itsensä.

"Tästä lähtien olet meidän perheen lapsi."

Explore posts in the same categories: Elokuvat, Seiyuu, Uusinta uutta

Avainsanat: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: